مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 1, Pages 299-308
2020-03-01

بناء اداة لقياس الوعي البيئي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي

الكاتب : ساحي علي .

الملخص

يهدف البحث إلى بناء أداة القياس الوعي البيئي لدى التلاميذ الصف السادس الابتدائي , اقتصر البحث الحالي على تلاميذ الصف السادس الابتدائي من البنين والبنات في مركز محافظة البصرة للعام الدراسي 2004-2005 , وقد بلغت عينة البحث الاستطلاعية (800) طالب وطالبة . وقد تبين نتيجة التحليل الاحصائي أن جميع الفقرات مميزة بين مجموعة العليا والدنيا عند مستوى الدلالة (0,05) وبدرجة الحرية (4\2) وقد تراوحت القيمة التائية لفقرات المقياس (13,395-3,483)وبذلك يصبح المقياس بعد استخراج القوة التمييزية للفقرات مكونا من (52) فقرة دالة. وكذلك استخراج معامل الارتباط في درجات التطبيق لعينة الثبات حسب معادلة بيرسون Person)) بلغت قيمة معامل ثبات المقياس العالي (0,603) وكانت قيمة الانحراف المعياري لعينة الثبات (1,9)وبلغ الخطأ المعياري للمقياس (1,20) وبهذا اشارت نتائج البحث إلى أن أداة المقياس الحالي تعتبر صادقة وثابتة على قياس الوعي البئي وبذلك يمكن استخدامها من قبل الباحثين للمقارنة بين ومستويات الوعي البيئي. The research aims to build an environmental awareness measurement tool for sixth grade primary students. The current research was limited to sixth grade students from boys and girls in Basra Governorate Center for the academic year 2004-2005, The research sample reached (800) male and female students. The result of the statistical analysis shows that all the paragraphs are distinguished between the upper and lower groups at the level of significance (0.05) and the degree of freedom (4/2). The T value of the paragraphs of the scale ranged (13,395-3,483), and thus the scale becomes after the extraction of the discriminatory power of the paragraphs consisting of ( 52) A Paragraph. Likewise, the correlation coefficient in the application scores for the stability sample was extracted according to the Pearson Person formula). The value of the high scale stability factor was (0.603). The value of the standard deviation of the stability sample was (1.9). The standard error of the scale was (1,20). The instrument of the current scale is considered valid and consistent to the measurement of environmental awareness and thus can be used by researchers to compare the levels and levels of environmental awareness.

الكلمات المفتاحية

• الوعي البيئي،الأداة، تلاميذ الابتدائي. ; • Environmental awareness.Tool. primary-school students