مجلة المواقف
Volume 16, Numéro 1, Pages 90-114
2020-03-01

ظاهرة إحراق الكتب في الغرب الإسلامي صراع سياسي أم استغلال ديني

الكاتب : بخدة الطاهر .

الملخص

The burning of books, is one of the phenomenon’s known to the Islamic west in the middle ages which represents one of the many aspects, political, intellectual and social conflict. The problematic that we can pose here, is: does the burning of books, is part of the doctrinal conflict that the region witch passed, from third century AH, and intensified in the fifth and sixth centuries in the era of the ALMORAVIDS, and the ALMOHADS ? or is it a political exploitation of religion in order to gain or stay in the power ? or is it for the personal benefit ? In this study, we will discuss at fifth examples, or processes of burning books in the Islamic west, the first is the burning the FATIMIDS of ALMAASUMAH library in TAHRAT at the end of the third century AH, the second operation is burning books of philosophy and astrology in ANDALUS by MOHAMMED IBN ABI AMER in the second half of the fourth century AH. As for the third is in the era of the kings of the sects ( MULUK ETTAWAIYF) how to burning books of IBN HAZM, because he denied the KIYAS, as a source of Islamic legislation, especially in the MALIKIT doctrine, and his recognition of the UMAYID caliphate, despite its fall. But the most important event in this regard, is the burning AL IHYA’A book for EL IMAM ELGHAZZALI by ALMORAVIDS, in the beginning of the sixth century AH, by ALI IBN YUSUF IBN TASHFINE, and then by his son TASHFINE, for violating the SALAF approach, especially MALIKIT doctrine in some issues to creed, in particular what is related to the attributes of god and his names. Finally, the ALMOHADS took to burning the books of malikits تُعد ظاهرة إحراق الكتب من الظواهر التي عرفها الغرب الإسلامي في العصر الوسيط، والتي تُمثِّل أحد أوجه الصراع متعدد الاتجاهات السياسية والفكرية والاجتماعية، والإشكالية التي يمكن أن نطرحها هنا هي: هل إحراق تلك الكتب يدخل في إطار الصراع المذهبي الذي عرفته المنطقة ابتداءً من القرن الثالث الهجري ثم اشتدَّ أكثر في القرنين الخامس والسادس الهجريين عهدي المرابطين والموحدين ؟ أم هم استغلال سياسي للدين من أجل الوصول إلى السلطة أو البقاء فيها؟ أم هو لمصلحة شخصية من أجل المال والسلطة ؟ سنناقش في هذا البحث خمسة نماذج أو عمليات لحرق الكتب في الغرب الإسلامي، تتمثل الأولى في حرق الفاطميين مكتبة المعصومة الرستمية بتاهرت أواخر القرن الثالث الهجري، ثم حرق كتب الفلسفة والتنجيم بالأندلس من طرف محمد بن أبي عامر في النصف الثاني من القرن الرابع الهجري، لتتواصل هذه الظاهرة في عهد ملوك الطوائف بحرق كتب ابن حزم الظاهري لأنه أنكر القياس كأحد أهم مصادر التشريع الإسلامي ولاسيما عند المالكية، واعترافه بالخلافة الأموية رغم سقوطها، أمَّا أهم حدث في هذا الشأن فهو حرق المرابطين كتاب الإحياء للإمام الغزالي مع مطلع القرن السادس الهجري من طرف علي بن يوسف بن تاشفين ثم ابنه تاشفين، لمخالفته نهج السلف والمالكية بالضبط في بعض مسائل العقيدة ولاسيما ما تعلق بذات الله تعالى وصفاته وأسمائه، وفي الأخير إقدام بعض خلفاء الموحدين على حرق كتب الفروع.

الكلمات المفتاحية

Burning books ; islamic west ; ALMORAVIDS ; EL IHYA’A book ; MALIKIT doctrine; ; إحراق الكتب؛ الغرب الإسلامي؛ المرابطون؛ كتاب الإحياء؛ المذهب المالكي.