فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 1, Pages 243-268
2016-03-30

القيم الصوتية في النص الشعري

الكاتب : خالد بن شعيب . الطاهر بلحيا .

الملخص

يحاول هذا المقال أن يقدم نظرة حول القيم التي تميز النص الشعري على النص النثري من خلال تحديد قيم تكسب أفضلية الأول عن الثاني،تمايز يضاف إلى الاختلاف الشكلي؛ فما هي القيم التي تجعل النص الشعري نصا متميزا وتكسبه بذلك شعرتيه؟.من خلال مبحث الكفاية اللغوية والأداء الكلامي تحول اللغة من مستوى الكفاية اللغوية إلى مستوى الأداء الكلامي.يبدأ النص في اخذ استقلاليته لينتقل "النص الشعري" إلى ارتداء ثوب الإيقاع وهي ظاهرة صوتية في الأساس وعلى هذا المبدأ ظل التفريق بين الشعر والنثر لدا القدماء والمحدثين على حد سواء مع اختلاف في النظرإلى مفهوم الإيقاع ومستوياتهحيث تطور الإيقاع من وحدات صوتية تحكمها التفعيلات الشعرية وتبين عنه القافية إلى مظاهر صوتية أخرى متعلقة بالحروف وطبيعتها ثم علاقتها بالغرض أو المناسبة التي يضعنا فيها جو النص،وعليه فإن الانتقال من بينية ذهنية صورية تواضع عليها الشعراء إلى بنية صوتية يحددها الأداء الكلامي،من خلال هذه المحاولة أمكننا التطبيق على كثير من النصوص بشكل فعال يدمج بين جملة من العلوم اللغوية في مقاربة النص الشعري،وهي التجربة التي أضعها بين أيدي المهتمين من خلال هذه المحاولة المتواضعة. Abstract Through this article, we attempt to provide an overall glimpse on the values that characterize the poetic text from the prosaic text, highlighting the characteristic features of the first versus the second.Indeed, in addition to the formal specificity of the poetic text, what are the values that distinguish it by conferring its poeticism on it? This is achieved in fact by the principle of immanence and language performance: in fact through the transmutation of the language from the linguistic level to the performative one, the poetic text begins to gain autonomy by adopting a rhythm that specifies it.And this is in the case of an essentially phonic or sound phenomenon.Thus the distinction between the poetic text and the prosaic text by the ancients and the moderns has always conformed to this principle, with the only distinction concerning the conception of rhythm and its levels.In fact, this design evolved from regulated phonic units.And the rhyme to other sound phenomena related to letters and their nature as well as their relation to the objective conveyed by the text and its context.Thus, through the passage of an abstract mental structure that is the subject of unanimity on the part of poets towards a sound structure governed by linguistic performance.Thus, through this theoretical point of view, we evaluated several texts effectively, which integrates the whole of the sciences of language in view of the approach of the text of poetry.Or this modest experience we put in the hands of those who are concerned by the study of this textual genre.

الكلمات المفتاحية

النص،الشعر،الإيقاع،التفعيلة،التجربة الشعرية،البنية الصوتية. _Poetic text, prosaic text, regulated phonic, sound phenomena, language performance