فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 1, Pages 87-96
2016-03-30

حجاجية الشكل الكتابي المعاصر "دراسة نظرية"

الكاتب : مسعودة بايزة . قادة عقاق .

الملخص

احتجّ الشعراء والنقاد على كون الشعر هو الكلام الموزون المقفى الدال على معنى،لأنه تعريف فيه كثير من الإجحاف ولا يبرز القيمة الحقيقية للشعر،وهو مرتبط بالفرق أكثر من القيمة،لذا ثاروا عليه ـــــ خصوصا الشعراء ــــــــ واهتموا بإبراز تجاربهم الشعرية،ومع مرور الوقت صار الشكل عنصرا فاعلا في الكتابة الشعرية،لكنّ هذه المحاولات لم تَسْلَم من النقد على اعتبار أنها فوضى واُتّهمت بالشكلانية،غير أنّ الشعراء دافعوا عن إبداعاتهم،وبيّنوا أنّ اختلاف الأشكال له أسباب تخرج به من القالب إلى أمور أخرى كانت لهم حجّةً في إبراز جماليّات الشكل الكتابي المعاصر. Abstract Poets and critics protested against the fact that poetry is abalanced rhymed speech, indicative of meaning, because it knows a lot of prejudice and does not highlight the true value of poetry. It is connected to the variance more than the value, so they rebelled against it-especially poets- and were interested in highlighting their poetic experiences, and over time has become an active form in poetic writing. Yet, these attempts did not escape criticism as chaos and accused of formalism. However, the poets defended their creations, and showed that the different shapes have reasons to get out of the mold/template to other things had an argument in highlighting the aesthetics of contemporary written form.

الكلمات المفتاحية

المبدع،الخطاب،النص،المتلقي. الحجاج،الشعر،النقد،الشكل،الكتابة الشعرية،الشكلانية. _Poetic experience, poetic writing, formalism, temporary written fporm