Educ recherche
Volume 9, Numéro 2, Pages 51-61
2019-12-23

بيداغوجية المحتوى عاملا أساسيا لتعلم الغش

الكاتب : عباسي سعاد .

الملخص

ملخص: إن الاعتماد على بيداغوجية المحتوى في التدريس، والاعتماد على التمكن من المحتوى في التقويم يعيق قدرة المعلم والمتعلم على الإبداع، وهذا يعتبر تكربس أساسي ومباشر للظاهرة الغش التي أصبحت لها مبررات منطقية تعكس عدم قدرة المدرسة على مقابلة التغيرات التكنولوجية والاقتصادية العالمية. انطلاقا مما سبق يسعى المقال الحالي إلى تناول موضوع بيداغوجية المحتوى كعامل أساسي لظاهرة الغش في المدرسة الجزائرية في دراسة تربوية تحليلية من خلال تناول العناصر الآتية : - ماعلاقة بيداغوجية المحتوى بظاهرة الغش؟ - ما علاقة بيداغوجية المحتوى بالنقلة المعرفية؟ - ما هي معيقات النقلة المعرفية في المدرسة ؟ - ما علاقة النقلة المعرفية بظاهرة الغش في المدرسة ؟ الكلمات المفتاحية: الغش؛ بيداغوجية المحتوى؛ النقلة المعرفية؛ المعرفة الموضوعة للتدريس؛ المعرفة المدرسة، الكفاءة في الغش. Content Pedagogy as a key factor in school cheating Abstract The reliance on the content Pedagogy in teaching and evaluation obstructs the teacher and the student's ability of creativity .This is considered to be a major and direct proof of cheating that has logical reasons reflecting the inability of the school to be face with the technological and global economic changes. Proceeding from above, this article seeks to handle the content pedagogy as a key factor of cheating in the Algerian school in an educational and analytical study through addressing the following elements: • What is the relationship between the content pedagogy and the phenomenon of cheating? • What is the relationship between the content pedagogy and the knowledge transposition? • What are the obstacles against knowledge transposition in school? • What is the relationship between knowledge transposition and cheating in school? Key words : cheating ,the content pedagogy , knowledge transposition, knowledge set for teaching, didactic knowledge , cheating competence

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الغش؛ بيداغوجية المحتوى؛ النقلة المعرفية؛ المعرفة الموضوعة للتدريس؛ المعرفة المدرسة، الكفاءة في الغش. ; Key words : cheating ,the content pedagogy , knowledge transposition, knowledge set for teaching, didactic knowledge , cheating competence