فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 4, Pages 3-11
2015-12-30

Major Humanistic Approaches In Language Education

Authors : Ghlamallah Hemaidia .

Abstract

The present article is a survey of the major language teaching theories that are directly concerned with learner affect as an elemental factor that is so decisive in the success or failure of any language learning activity. The aim behind the study is to examine each of the theories, in question, in some respects: its general conception of language learner affect and the way it bears on language learning, the way it actuates learner positive affect to ensure and optimize learning, and, finally, the peculiar methods and techniques that the upholders of the theory deploy to involve and engross the learner. The track of the teaching theories makes evident that the consideration of the affective traits of the learner in the teaching activity is so promising and, so, likely to lead language teachers to stupefying achievements. ملخص: هذا المقال يرصد أهم النظريات التي تعنى بتعليمية اللغة والتي تولي اهتماما خاصاً وبالغاً لوجدان التلميذ كعامل أساسي ومحدد لنجاح أو فشل أي نشاط في تعلم اللغة. الغاية من هذا المقال هو تمحيص كل نظرية من النظريات المذكورة من حيث أولاً طريقة تفعيلها لوجدان التلميذ تفعيلاً إيجابياً يسهل عملية تعلّم اللغة، ثانياً من حيث الطرائق والتقنيات الخاصة التي تستعملها النظرية لدمج وشغل المتعلّم. يدل تمحيص النظريات المسردة في هذا المقال على أنّ العناية بالخصائص الوجدانية للمتعلّم وأخذها بعين الاعتبار في أيّ نشاط تعليمي من شأنه أن يؤدي إلى نتائج مدهشة في التحصيل.

Keywords

learner affect, theory, approach, method, language teaching, language learning