فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 4, Pages 139-158

مفهوم التلقي ومستويات القراءة في الرواية الجديدة Receptivity Concept And Reading Levels In Modern Novel

الكاتب : جيلالـي نورالدين . عبد القادر زروقي .

الملخص

يعتبر النقد الممحص الفعلي للإبداع المعبر عنه ليضع له أبهته، والتاج الذي يستحقه، أو يسلبه منه؛ فإن هذا الأخير سار مع الإبداع، مسيرة تنوعت وتعددت أساليبها وآلياتها، وتموضعت في ثلاثة أزمنة نقدية للإبداع الأدبي بخاصة، لتسفر عما يعرف اليوم بالنظرية النقدية بشتى المسميات التي عرفتها، نحو الرهان المنهجي الذي راهنت حركة العصر المعرفية عليه، فهي مجلى الأبعاد الثلاثة: (المؤلف، النص، والقارئ) تنصهر جميعها في آلية القراءة الحديثة، مشكلة ثلاث لحظات: لحظة المؤلف، وتمثلت في نقد القرن التاسع عشر وما سبق هذا العصر من بدايات، وصولا إلى النقد التاريخي، والنفسي، والاجتماعي، ثم لحظة النص التي جسدها النقد البنائي في الستينات من هذا القرن، وأخيرا لحظة القارئ أو المتلقي في اتجاهات البنيوية وما بعدها ولاسيما نظرية التلقي في السبعينات منه. وقد أنجر عن هذه الاتجاهات مجموعة من النظريات النقدية "لمرحلة ما بعد البنيوية، هي القراءة والتلقي والتفكيك والتأويل والسيميولوجيا... مشكلة فضاء جديدا للمقاربة النقدية المعاصرة... فكان الاهتمام بالقراءة والقارئ شاغلا للكثير من الدراسات والنظريات، كالدراسات المبكرة (لفرجينيا وولف) عن القارئ العادي، ودراسات الاتجاه المعروف بنقد استجابة القارئ، ودراسات الاتجاه البنيوي الذي اهتم بعملية القراءة، ولاسيما (تودوروف، ورولان بارت) ودراسات السميولوجيين، وبخاصة (امبرتو ايكو)". Abstract The criticism is the actual quantifier of creativity expressed to put his father, and the crown that he deserves, or take away from him; the latter walked with creativity, the march varied and varied methods and mechanisms, and placed in three critical times of literary creativity in particular, to produce what is known today critic theory of various names (The author, the text, and the reader) all fused into the mechanism of modern reading, the problem of three moments: the moment of the author, and represent the criticism of the nineteenth century and the past of this era from the beginning, Up to historical criticism, and nose And then the moment of text embodied in structural criticism in the sixties of this century, and finally the moment of the reader or the recipient in the structural trends and beyond, especially the theory of receive in the seventies. It was derived from these trends a set of critical theories "post-structural, Reading, receiving, disassembling, interpreting, and semimology ... a new space problem for the modern critic approach ... The interest in reading and the reader has been the subject of many studies and theories, such as Virginia Woolf's early studies on the ordinary reader, trend studies known as critique of reader response, structural trend studies interested in a reading process, especially (Todorov, Roland Bart) and studies semiologians, in particular (Ambertoaako).

الكلمات المفتاحية

التلقي – القراءة – النظرية النقدية – القارئ – البنيوية - السيميولوجية _creativity, mechanisms, structural criticism, semiology, receptivity