فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 4, Pages 29-44
2015-12-30

المماثلة وسؤال المعنى في نظرية التخييل عند حازم القرطاجني

الكاتب : سليمان دهان . عبد القادر فيدوح .

الملخص

تأتي هذه الدراسة لتنظر فيما جاءت به نظرية التخييل عند حازم القرطاجني؛ من أجل مقاربة هذه الرؤية بالمنجز النقدي المعاصر، وحتى يكون هناك نوع من التماسك بين فعل النص واندماج القارئ النفسي، وفق بصمات مشاعر الخبرة الثقافية وتجربة الممارسة الإبداعية. والمماثلة تبعا لنهج القدامى تُعنَى بما يريده الشاعر من الإشارة إلى "معنى، فيضع كلاما يدل على معنى آخر، وذلك المعنى والكلام منبئان عما أراد أن يشير إليه"، وإذا كان الأمر كذلك عند معظم النقاد العرب، فإنها عند حازم ضرب من التخييل التأملي. وإذا كان معظم نقادنا القدامى يتصلون في منجز دراساتهم بالتجربة الظاهرية، فإن تجربة القرطاجني تجاوزت المألوف للخوض في معرفة العوالم الباطنية بإرجاع الأمور إلى أصولها الإبداعية، قصد إدراك البيان الدلالي الإضماري Analogy and Meaning Questioning in the Theory of Imagination with Hazem el Carthaginian Abstract This study looks at the theory of imagination at Hazem Al-Carthaginian; in order to approach this vision with the contemporary critical achievement. There is also a kind of cohesion between the text and the integration of the psychological reader, according to the fingerprints of cultural experience and the experience of creative practice. The poet wants to refer to "meaning, to put words indicating another meaning, and that meaning and words indicate what he wanted to refer to him," and if this is the case of most Arab critics, it is at the decisive blow of contemplative imagination. If most of our ancient critics are connected to the completion of their studies by virtual experience, the experience of the Carthaginians is beyond the familiarity of delving into the mystical realms to return things to their creative origins, in order to grasp the semantic and epistemological statement.

الكلمات المفتاحية

المماثلة، المعنى، التخييل، حازم القرطاجني، السياق الدلالي، الرؤية النفسية، الصورة، الإدراك الحسي، المتلقي، الأقاويل الشعرية. Critical achievement, creative practice, contemplative imagination, epistemological