التراث
Volume 10, Numéro 2, Pages 45-58
2020-02-19

أماكن التعليم في العصر العباسي الأول

الكاتب : التميمي دكتوره ازهار .

الملخص

الملخص: يمثل التاريخ الحضاري لدى الأمم الواعية رصيدا لا غنى عنه لبداية واستمرار الظاهرة الحضارية كما يمثل من جهة أخرى حافزا مهما يدفع أبناء الأمة إلى ولوج مرحلة العمل والابداع بعد مرحلة دراسة واستيعاب دور أمتهم الحضاري في العصور السالفة. أن الحركة العلمية تمثل أبرز مظاهر الحضارة الإسلامية ليس بحكم غزارة الإنتاج العلمي فقط بل لارتباط هذه الحركة بالإسلام منذ أن تلقى محمد() أول كلمة في غار حراء وهي (اِقْرَأْ) التي كانت إيذانا ببداية عصر العلم من جهة وإشارة إلى الارتباط الوثيق بين الإسلام والعلم من جهة أخرى في الوقت الذي كان فيه رجال الدين في أوروبا يحاربون النظريات العلمية ويحجرون على عقول الباحثين باسم الدين. وأن العصر العباسي الأول شهد ذروة الازدهار العلمي للحضارة الإسلامية بحكم وعي خلفاء هذا العصر وتشجيعهم للحركة العلمية واختلاط العرب بغيرهم من الأمم بعد استقرارهم في بغداد بما أتاح لهم عن طريق الترجمة التعرف على الجهود العلمية التي سبقتهم وأنها فترة رسوخ وانتظام طرائق التعليم في المؤسسات التعليمية بعد أن تجاوزت فترة النشأة والتطوير في عصر صدر الإسلام والعصر الأموي وهي من جهة أخرى تمثل مرحلة التمهيد لظهور المدارس كمؤسسات تعلمية منظمة تحت رعاية الدولة ، كذلك فإن هذه الفترة تمثل مرحلة نضج العلوم وبداية ظهور التخصص وبروز علوم جديدة أخذت مكانها إلى جانب العلوم الدينية التي تم التركيز عليها في الفترة التي سبقت العصر العباسي. الكلمات المفتاحية: التعليم، المساجد، حوانيت الوراقين، قصور الخلفاء. Places Of Education In The First Abbasid Era Dr. AZHAR Ahmad Hamdan AL- Tamimi - Ministry of Education Sultanate of Oman Summary: The cultural history of the conscious nations represents an indispensable asset for the beginning and continuation of the cultural phenomenon. It also represents an important incentive for the nation to enter the stage of work and creativity after the stage of studying and assimilating the role of their civilized nation in the preceding eras. That the scientific movement represents the most prominent manifestations of Islamic civilization not only because of the abundance of scientific production, but because of the link of this movement to Islam since Muhammad received the first word in the cave of Hira (Akra), which marked the beginning of the age of science on the one hand and a reference to the close link between Islam and science On the other hand, at a time when the clergy in Europe were fighting the theories of science and the minds of researchers on behalf of religion. And that the first Abbasid era witnessed the heightof the scientific prosperity of Islamic civilization by the awareness of the successors of this era and their encouragement of the scientific movement and the mixing of Arabs with other nations after their stability in Baghdad, allowing them through translation to identify the scientific efforts that preceded them and the period of established and regular methods of education in educational institutions after The period of development and development in the era of Islam and the Umayyad era, which on the other hand represents the prelude to the emergence of schools as educational institutions organized under the auspices of the state, and this period represents the stage of maturity of science and the beginning of the emergence of specialization and the emergence of new science took its place to Religious aspects of science that has been highlighted in the period leading up to the Abbasid period. Keywords: Education, Mosques, Alwarkin shops, Palaces of the Caliphs.

الكلمات المفتاحية

التعليم، المساجد، حوانيت الوراقين، قصور الخلفاء