دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 9, Numéro 2, Pages 75-85

شوبنهور: وهم الحرية وإمكانية التأسيس الأخلاقي Schopenhauer : The Illusion Of Freedom And The Possibility Of Moral Foundation

الكاتب : كيبيش عبد الرحمان .

الملخص

ملخص: يفترض البحث في المشكلة الأخلاقية تحقيق الغاية التالية: إيجاد قواعد صالحة لتوجيه سلوك الإنسان باعتباره كائنا يملك حرية الاختيار، غير أنها لم تعد كذلك في نظر شوبنهور لأن مهمة الفيلسوف الأخلاقي ليست إيجاد أساس أخلاقي ثابت، فذلك ممتنع لانتفاء الحرية عن الإنسان، وإنما يقتصر دوره على وصف ما هو قائم في النفس من فعاليات نفسية إيجابية بإمكانها أن تنوب عن الأساس الأخلاقي والذي لا يمكن إيجاده ولا حتى افتراضه بما أن الإنسان خاضع لضرورة هي في حد ذاتها تعبير عن جوهره وماهيته. وانطلاقا من ذلك اهتدى شوبنهور إلى عاطفة "الشفقة" بصفتها أكثر فعاليات النفس قدرة على أن تكون أداة أخلاقية يتحرر من خلالها الفرد من الضرورة، وفي الوقت نفسه تخفف عنه الآلام والمعاناة . فهذه نظرة جديدة تجاه الحرية وتجاه المشكلة الأخلاقية يسعى هذا المقال إلى أن يعرضها على القارئ. Abstract : Researching the ethical problem assumes the following purpose : valid rules for directing human behavior as a being with freedom of choice, but in the eyes of Schopenhauer, they are no longer, because the moral philosopher's mission is not to find a constant moral foundation, this is not possible because there is no freedom from man, but his role is limited to the description of what is in the self of positive psychological activities, which can act on the moral basis , which cannot be created or assumed, since man is subject to necessity is in itself its essence and constant nature, in this regard, Schopenhur drew on the emotion of "compassion" as the most self-efficacy of being a moral tool, through which the individual is freed from necessity, at the same time relieve him and humanity of pain and suffering This is a new view of freedom and a moral problem that this article seeks to present to the reader.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الحرية؛ وهم الحرية؛ الحتمية؛ الأخلاق؛ الأساس الأخلاقي. ; Keywords : Freedom, the illusion of freedom, determinism, morality, Moral foundation.