دراسات وأبحاث
Volume 8, Numéro 25, Pages 103-123
2016-12-15

الإسهام النسبي والتنبؤ التفسيري لدور المنطقة التعليمية في التحولات التربوية كمدخل لتحقيق مجتمع المعرفة في مدارس التعليم الخاص في فلسطين

الكاتب : خليل عبد الفتاح حمّاد . رياض علي القطراوي .

الملخص

الملخص: هَدَفت الدراسة إلى تحديد قيمة الإسهام النسبي والتنبؤ التفسيري لدور المنطقة التعليمية في التحوّلات التربوية كمدخل لتحقيق مجتمع المعرفة في مدارس التعليم الخاص في فلسطين، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وقد اختيرت عينة من مدراء ومعلمي مدارس التعليم الخاص تُقدّر بـ 190 شخص، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، وتم تطبيق مقياس التحوّلات التربوية من إعداد (حمّاد والقطراوي)، وأسلوب تحليل الانحدار للتحقق من فرض الدراسة، وكان من نتائج الدراسة أن المناطق التعليمية (غزة، الوسطى والجنوب) استطاعت أن تسهم بـ (73.4%) في التحوّل التربوي للبعد المعرفي، وبـ (53.7%) في التحوّل التربوي للبعد الابتكاري، وبـ (33.3%) في التحول التربوي للبعد الأمني المدرسي، وبـ (23.7%) في التحول التربوي للبعد التقني، وبـ (18.3%) للبعد الديمقراطي في التحولات التربوية. Abstract: The study aimed to determine the value of the relative contribution and explanation prediction for the role of educational area in the educational transitions as entrance to achieve knowledge society in special education schools in Palestine, and to achieve this goal is the use of descriptive analytical method for the study of the relationship between the variables of the study were selected sample of principals and teachers of special education schools an estimated 190 people, randomly selected class, was the application of educational transformations questionnaire prepared by (Hammad & Qatrawi), regression analysis verification of the study hypotheses style, and it was the results of the study school areas that the (Gaza, Middle and South) has been able to contribute to (73.4%) in the educational transformation after cognitive, and (53.7%) in the educational transformation after creative, and (33.3% ) in the educational transformation of the security after school, and (23.7%) in the educational transformation after technical, and (18.3%) after the democratic changes in education.

الكلمات المفتاحية

التحولات التربوية، مجتمع المعرفة. Educational Transitions, Knowledge Society.