فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 3, Pages 3-14
2015-09-30

Problem-solving And Reflective Practices: What Peculiarities For The Foreign Languages?

Authors : Ammar Benabed .

Abstract

Abstract: The teaching and learning of a language known as foreign in institutional milieu, and therefore in situation outside immersion, the problems to be solved, both for the learner and for the teacher are numerous and of varied nature. To overcome certain obstacles to learning, the notion of “reflective practice” has been advanced in the institutional framework; it is sometimes implemented in the course of the FL. To explain the key foundations, in connection with the epistemology of the field of the language didactics and in a comparative approach, I propose to put into perspective with problem-solving situations, to which resort other disciplinary fields. This is particularly to determine how links can be established with scientific disciplines, where the problem-solving approach appears to play a key role. The review thus relates to what founds a similar approach in reflective practice on the FL and, conversely, which relates more specifically to FL. For this purpose, will be raised questions concerning the shaping of data entered in the language and, hence the work of didactisation [ ] whose objective is to give an active role to the learner-discovery process is supposed to facilitate learning. الملخص: تعليم وتعلم لغة أجنبية في الوسط الرسمي، وبالتالي في الوضع خارج الغمر، والمشاكل التي يتعين حلها، سواء بالنسبة للمتعلم والمعلم هي عديدة ومتنوعة الطبيعة. لتخطي العقبات ذات صلة بالتعلم، مفهوم "الممارسة التأملية" قد طرحت في إطار الرسمي. ويتم تنفيذ ذلك في بعض الأحيان في سياق اللغة الأجنبية. لشرح الأسس الرئيسية، ذات صلة بنظرية المعرفة في مجال تعليمية اللغة وفي المنهج المقارني اقترح وضعها في منظور حل المشكلات، التي تلجأ إليها المجالات تأديبية أخرى. هذا هو على وجه الخصوص لتحديد كيف يمكن إقامة صلات مع التخصصات العلمية، حيث يظهر أن نهج حل المشكلات يلعب دورا رئيسيا. ويتصل استعراض هذا ما يؤسس لنهج مماثل في الممارسة التأملية في اللغة الأجنبية. وعلى العكس، والتي تتعلق بشكل أكثر تحديدا باللغة الأجنبية. لهذا الغرض، وسيتم طرح أسئلة تتعلق تنسيق البيانات المدخلة في اللغة و، ومن ثم فإنّ هدف التعليمية هو إعطاء المتعلم دورا فاعلا في عملية اكتشاف يفترض لتسهيل التعلم.

Keywords

Key Words: reflective practice, problem-solving situations, didactisation, FL الكلمات المفتاحية: الممارسة التأملية، وضعيات حل الإشكاليات ، اللغة الأجنبية، التعليمية