فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 3, Pages 71-78
2015-09-30

آلية الحوار العلمي بين الكاتب والقارئ في كتب النحو التراثية

الكاتب : لخضر قطاوي قدور .

الملخص

يبحث هذا المقال في آلية الحوار العلمي بين الكاتب والقارئ، وبين المعلم والمتعلم في كتب النحو التراثية، وما يمت إلى النحو بصلة؛ لأن هذا التراث النحوي العربي مازال في أشدّ الحاجة إلى الدراسات التي ترتكز على المناهج التعليمية، خصوصا وأن الجامعات الجزائرية يعاني طلبتها من التحصيل العلمي. والبحث يقوم على عناصر منها التعرض إلى تعريف الحوار لغة واصطلاحا مرورا بوروده في القرآن الكريم، وما جاء حول مادته اللغوية في معجم العين للخليل بن أحمد، وابن دريد، والفارابي، والأزهري، والجوهري، ثم تناولناه من مفهومه الاصطلاحي. وانتقلنا بعد ذلك إلى الجانب التطبيقي فأخذنا نماذج من النصوص النحوية التراثية التي دار فيها الحوار العلمي بين المعلم والمتعلم، وبين الكاتب والقارئ وقمت بتحليل هذه النصوص للكشف عن طريقة الحوار العلمي المؤدي إلى التحصيل العلمي بالنسبة للعربية بوصفها علما. تنبني قواعده على الاستقراء والملاحظة والاستنتاج. ثمّ انتقلنا إلى رأي ابن خلدون في المحاورة العلمية لنختم البحث بأهم النتائج العلمية التي دعونا فيها إلى ضرورة إعادة قراءة التراث اللغوي والنحوي باستخدام المنهج التعليمي التعلمي قصد الاستفادة من تجارب علماء العربية في التحصيل العلمي. Abstract This article examines the mechanism of scientific dialogue between writer and reader, between the teacher and the learner in the grammar books of heritage, and what relates to it. Owing to this Arabic grammatical heritage is still in the greatest need for studies based on educational curricula, especially as Algerian universities students are suffering from educational attainment. The research is based on elements including exposure to the definition of dialogue linguistically and terminologically through the its advent in the Holy Koran, and what came about the linguistic material in the dictionary of the eye of Khalil bin Ahmed, Ibn Duraid, Farabi, Azhari, and Juhari, then we discuss it from its terminological concept. Then, moved to the practical side, we took samples of the grammatical texts of heritage in which the scientific dialogue took place between teacher and learner, and the writer and reader and analyzed these texts to reveal the method of scientific dialogue leading to the achievement of science for the Arab as a science. Its bases are based on induction, observation and conclusion. We, then, turned to Ibn Khaldoun's opinion in the scientific discussion to conclude the research with the most important scientific results, in which we called for the need to re-read the linguistic and grammatical heritage using the educational curriculum in order to benefit from the experiences of Arab scientists in the achievement of education.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الحوار،الاستنتاج،الاستقراء،المحاورة، الكلام، الخليل بن أحمد، الجوهري، التراث، النحو، الفارسي ، ابن جني، . _Scientific dialogue, linguistically, terminologically, educational curriculum