فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 2, Pages 261-272
2015-06-30

التقاطبات المكانية في رواية "شعلة المايدة" لمحمد مفلاح

الكاتب : هشام بن سعدة .

الملخص

إن الرواية الجزائرية وهي ترصد الراهن لا تكتفي بسرد الحياة، أو تجربة الذات لتتراوح بين الفني والتقني فحسب، بل هي عالم أرحب يعرفنا على مسارات نشوء الوعي الاجتماعي وتفاعلاته اتجاه كل القضايا: السياسية والتاريخية والاجتماعية وموقف المبدع اتجاهها. ولعل الفكرة ذاتها هي التي استحوذت على اهتمامات الروائي "محمد مفلاح" لتتبلور كمنجز إبداعي ممثلا في روايته الأخيرة "شعلة المايدة" التي تؤرخ لمرحلة تاريخية وطنية امتزجت فيها المعرفة بالجهاد، لتحرير أرضنا من الاحتلال الإسباني، وليستلهم منها الكاتب مادته التاريخية بما يسمح بنمو السرد وتطوره عبر أشكال وبناءات تصويرية شديدة الخصوصية تغذي التخييل وتقدح زناده، وفي الجهة الأخرى تشكل لي ميدانا خصبا للدراسة والتنقيب عبر مسار البحث في تقاطبات الأمكنة في "شعلة المايدة"، سواء على مستوى فضاء الإقامة (الخيمة، الرباط)، أو على مستوى فضاء الانتقال (المدينة، المقهى)، لنبرز بعد ذلك مختلف العلائق التي تقيمها تلك الفضاءات مع الأزمنة وحركة الشخصيات الروائية، وكذا دور الوصف كتقنية روائية تخضع لمنظور الروائي وتركيزه على المجال الموصوف والدلالات المترتبة عنها. Abstract The Algerian novel while premeditating the current does not only narrate life, or self-experience ranging from artistic and technical solely. Yet, it is a wider world making us acquainted with pathways of the emergence of social consciousness and its interactions towards all issues: the political, historical, social and the creator’s attitude toward them. Maybe the idea itself has captured the novelist's "Mohammed Meflah" preoccupations crystallizing as a creative accomplishment portrayed in his latest novel, "Choalat el Maida” which chronicles for a national historical phase where knowledge and jihad merged to liberate our land from the Spanish occupation. The writer was inspired by the historical material allowing narration growth and its evolution through extremely peculiar forms and graphic constructions nourishing the imagination and prickling the trigger. On the other hand, it constitutes a fertile field of study and exploration through the search path in place polarities in "Choalat el Maida”, both on the level of accommodation space (Al Khaimah, Rabat), or at the level of the transition space (of the city, coffee,…), then to highlight the different relationships established by these spaces with the time and movement of fictional characters. Besides, the role of the description as a narrative technique is subject to novelist’s perspective and its focus on the described field and signification resulting from them.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الرواية الجزائرية، الخطاب الروائي، الفضاء الروائي، تقنية الرواية، الحيز، السارد، المكان. _social consciousness, graphic constructions, novelist’s perspective