فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 2, Pages 107-114
2015-06-30

مقصدية إنتاج الخطاب وتلقيه (خطاب الرواية النسائية السعودية نموذجا)

الكاتب : سامي عبد اللطيف الجمعان .

الملخص

تتم عملية التواصل بتوفر محاور ثلاثة: مرسل ومستقبل ورسالة، وتتداخل هذه العملية حين يقوم الباث والمستقبل بدوريهما تفاعلا وتناغما، فتتحقق عملية التواصل تلك نتيجة حدوث ما يسمى بالتنبيه أو العملية التنبيهية بحسب رومان جاكبسون، الذي أكد في حديثه عن هذه الوظيفة تحديدا "أن هناك رسائل توظف في الجوهر، لإقامة التواصل وتمديده أو فصمه" ، وفي حالة التواصل الرامي إلى إقامة التواصل وتمديده تبرز لدينا مقصدية منشئ الخطاب، وتبرز في نصه آلياته وحيله الهادفة إلى تحقيق هذه الرغبة التواصلية مع متلقيه.ما نتوخى تقصيه وتتبعه في هذا البحث هي تلك الآليات والطرائق التي يبتكرها منشئ الخطاب الروائي لتنبيه قارئه ولفت نظره إلى منتجه، عبر مدونة اصطفيناها من منتج الرواية النسائية السعودية، بعد أن لوحظ اتساع رقعة التلقي لخطابها، وتنوع الفئات المجتمعية والعمرية لهذا التلقي. Abstract The communication process takes place in the availability of three axes: sender, recipient, and a message. This process intertwines when the sender’s and the receiver’s roles are interactive and harmonious. So this process of communication is attained due to what is so-called the alert or alarm process according to RomaneJakobson, who confirmed in his speech on this function especially "that there are messages employed in essence to establish, extend or break-up communication. In the case of a communication aimed at establishing and extending communication, the intentionality of the discourse creator is highlighted the mechanisms and purposeful tricks in his text in order to achieve this desire of communication with the recipient. What we envisage to investigate in the current research are those mechanisms and methods created by the creator of the novelist discourse to alert the reader and draw his attention to his product through his record. We lined up from Saudi women novelists after it was noticed of the discourse receipt breadth, and the diversity of the receipts’ community and age.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المقصدية، الخطاب، التلقي، الإنتاج، التواصل، الرسالة. Keywords : communication process, establish, extend, break-up, alert