التدوين
Volume 12, Numéro 1, Pages 158-196
2020-01-30

توظيف استراتيجيات الاتصال الالكتروني في بناء السمعة المؤسسية : دراسة تطبيقية على عينة من مستخدمي تطبيق ترحال للنقل.employing Electronic Communication Strategies To Build Institutional Reputation An Applied Study On A Sample Of Users Of The Trehal Transportation App

الكاتب : الطائي مصطفى . عثمان نصر الدين .

الملخص

الملخص تناول البحث موضوع توظيف استراتيجيات الاتصال الالكتروني في بناء السمعة المؤسسية، من خلال السعي للتعريف بالدور الذي تلعبه التطبيقات الهاتفية في نشر البرامج والرسائل الإعلامية لبناء السمعة المؤسسية. وتم استخدام المنهج الوصفي لتوصيف مشكلة البحث، ومسح أساليب الممارسة للمتعاملين مع الشركة التي تم تطبيق البحث عليها. وخلص البحث إلى النتائج التالية: 43% من مجتمع البحث موافقون بشدة على اعتمادهم على تطبيقات الهواتف الذكية لقضاء الاعمال الخدمية، 40% من مجتمع البحث غير موافقون على اعتماد الشركة في بناء سمعتها على التطبيقات الذكية ،وتبين أن 39% من مجتمع البحث غير موافقون بأن تطبيق شركة ترحال يتميز بنشر الهوية البصرية للشركة، فيما يوصى الباحثان بالأتي: ضرورة الاهتمام بجودة الخدمة من خلال توفير ميزانية كافية وزيادة المخصصات المالية المرصودة للإدارات المعنية بالجوانب التقنية لاستخدام أفضل الممارسات الالكترونية تلبية لحاجات الجمهور. والاهتمام بالبحوث والدراسات الميدانية والاستفادة من مراكز البحث وأقسام العلاقات العامة في إقامة ملتقى علمي بما يخدم مؤسسات المجتمع، ودعوة المؤسسات إلى زيادة اهتماها بتفعيل قنوات الاتصال والتواصل مع الجمهور. Dr. Nasreldin Abd-el-Kader Osman - Dr. Mustafa Hameed Kadhim College of Media, Ajman University ABSTRACT The researcher in this research dealt with the use of electronic communication strategies in building institutional reputation, by seeking to identify the role played by telephone applications in building reputation and image of the institution. The researcher used the descriptive approach, aiming to survey the methods of practice for those who deal with the application of the company to which the research was applied. The research found the following results: 43% of the research community strongly agree on their dependence on smart phone applications for service businesses, 40% of the research community disagree with the success of the company to build its reputation through its smart application, 39% of the research community disagree that the application of the company The researcher recommends the following: The need to pay attention to the quality of service by providing an adequate budget and increase the financial allocations allocated to the departments concerned with the technical aspects of the use of best electronic practices to meet the needs of the public. Interest in research and field studies and utilization of research centers and public relations departments in the establishment of a scientific forum to serve the institutions of society, institutions should increase their interest in activating channels of communication with the public.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التطبيقات الالكترونية، الهواتف الذكية، السمعة، المؤسسات الخدمية ; Key Words: Electronic applications, smart phones, reputation, service institutions.