مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 7, Numéro 4, Pages 35-52
2019-12-01

دور المسؤولية الاجتماعية في تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية بالمنظمات الحديثة

الكاتب : غراز الطاهر . سوالمية نورية .

الملخص

ملخص: مع تغيرات دور الدولة وكثرة مؤسسات القطاع الخاص وزيادة العاملين واشتداد المنافسة وارتفاع الأرباح أصبحت القيم الاقتصادية ليست المحدد الوحيد لتقييم أداء المؤسسات الاقتصادية ، وإنما هناك قيم ثقافية قانونية ، سياسية اجتماعية التي من المفروض إعطاء لها أهمية وإدراكها من طرف أصحاب المؤسسات وأخذها بعين الاعتبار ، بمعنى أن المسؤولية ليست فقط اكتساب المال بل مسؤولية اجتماعية كذلك، كما أن تدعيم المسؤولية الاجتماعية اتجاه العاملين بالمنظمة من شأنه تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية. وبناء على هذا سنحاول من خلال هذه المداخلة تحديد إطار عام لفهم وتحديد أهمية وقيمة المسؤولية الاجتماعية في المنظمات الحديثة وتوضيح الأداء الاجتماعي لهذه المنظمات ثم التطرق إلى مفهوم المواطنة التنظيمية وأهميتها وأبعادها. Abstract: With changes in the role of the state and the large private sector institutions and increasing workers and the intensification of competition Profits Economic values are not the only determinants of evaluating the performance of economic institutions, but there are cultural, legal, social and political values that should be given importance and recognition by the owners of institutions and taking them into consideration, A responsibility not only for the acquisition of money but also for the social responsibility, and the strengthening of social responsibility towards the organization's staff would enhance the behavior of organizational citizenship. Based on this, we will attempt to define a general framework for understanding and determining the importance and value of social responsibility in modern organizations, clarifying the social performance of these organizations and then addressing the concept of organizational citizenship, its importance and its dimensions.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية ، الأداء الاجتماعي، مؤشرات الأداء الاجتماعي، سلوك المواطنة التنظيمية، أبعاد المواطنة التنظيمية. ; Key words: social responsibility, social performance, social performance indicators, organizational citizenship behavior, organizational citizenship dimensions.