مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 12, Numéro 2, Pages 66-96
2019-12-20

مساهمة العلاقات العامّة في دعم الاتّصالات التّسويقيّة البيئيّة المتكاملة وتحقيق فعاليّة الأداء البيئي للمنظّمات الاقتصاديّة.

الكاتب : سليماني ليلى .

الملخص

الملخـــــص: مثلت البيئة بقضاياها المتعددة مطلبا استراتيجيا لتحقيق أبعاد التنمية المستدامة باعتبارها تراثا إنسانيا مشتركا، و جزءا لا يتجزّأ من حقوق الإنسان؛ فقد شرَّعت المحافل الدولية جملة من الاتفاقيات والسياسات والاستراتيجيات التي تكفل ضمان هذا الحق. فكان لزاما على المؤسسات الاقتصادية باعتبارها أحد الأطراف الفاعلة والمسؤولة -لما يترتب على أنشطتها من تأثيرات جلية وواضحة على البيئة -أن تعيد تقييم سياساتها الشاملة؛ لتكون أكثر التزاما بمسؤوليتها البيئية والاجتماعية، وذلك بدمج الاعتبارات البيئية التي تمكنها من تصحيح أدائها البيئي؛ استجابة للاشتراطات البيئية التي فرضتها التشريعات الدولية والمحلية المتعلقة بحماية البيئة. كلّ ذلك يرتبط بمدى قدرة تلك المؤسسات على وضع الأسس الكفيلة التي تحد من تأثير أنشطتها على البيئة؛ لتحقق الانسجام مع محيطها، وتحافظ على صورتها، وتضمن بقاءها واستمرارها. وتعتبر العلاقات العامة أحد الروافد الهامة لتحقيق ذلك. ومن هنا؛ استَقت هذه الورقة البحثية أهميّتها، مبرزةً مكانة العلاقات العامّة ودورها في دعم الاتّصالات التسويقية البيئية المتكاملة، باعتبارها آلية اتصالية ضمن المزيج التسويقي البيئي، وكذا التركيز على الوظيفة الاتصالية للعلاقات العامة في إدارة صورة وسمعة المؤسسة، بما يُسهم في تَعزيز أدائها البيئي. The contribution of public relations in supporting integrated environmental marketing communications and the effective environmental performance of economic organizations Abstract: The multiple issues of the environment are presented as a strategic imperative, in order to realize the dimensions of sustainable development, being a common human heritage and an integral part of human rights; international forums have embarked on a number of conventions, policies and strategies to ensure this right. Economic institutions, as one of the effective members responsible for the clear and visible impact of their activities on the environment, had to reassess their overall policies to be more committed to their environmental and social responsibilities by incorporating considerations that would enable them to correct their performance in response to requirements imposed by international and domestic legislation on environmental protection. This is linked to the extent to which they are able to establish the necessary foundations that limit the impact of their activities on the environment in order to harmonize with their surroundings, preserve their image and ensure their survival and continuity, and public relations are an important tributary to this end. Hence, this research paper is important to highlight the position and role of public relations in supporting integrated environmental marketing communications as a mechanism within the environmental marketing mix, as well as focus on the public relations communication function in managing the image and reputation of the organization, thereby contributing, strengthening and activating its environmental performance.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: العلاقات العامة – الاتصالات التسويقية المتكاملة -الأداء البيئي - المسؤولية البيئية - الصورة الذهنية - سمعة المؤسسة . ; Keywords: Public Relations- Integrated Marketing Communications- Environmental performance - environmental responsibility- mental image- the reputation of the organization.