الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 12, Numéro 2, Pages 271-283

المبادئ الأساسية لاستخدام الحوافز كأسلوب لتطوير دافعية الإنجاز وتدعيم سلوك الرياضي المتمدرس

الكاتب : دريسي عبد الكريم . بلغول فتحي .

الملخص

الحافز ليس مجرد مثير للدوافع، بل هو مصدر خارجي لإشباع الحاجة، أو الهدف الذي يسعى الفرد إليه، لأن الحصول عليه يؤدي الى الشعور بالرضا والارتياح وتؤدي حالة الرضا والارتياح هذه الى السعي للحصول على الحافز مرة أخرى أو الاحتفاظ به، وبذلك يقوي السلوك ويزداد معدل ظهوره في المواقف التالية المشابهة، فالحاجة للانجاز لدى الرياضي هي المحول الأول في تفوقه، وفي دراستنا هذه والتي تهدف الى معرفة المبادئ الأساسية لاستخدام الحوافز في تطوير دافعية الإنجاز، لذلك تم توزيع 80 استمارة استبيان على مجموعة من تلاميذ الثانوية الرياضية الوطنية درارية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة وبعد تحليل ومناقشة النتائج تم التوصل الى النتائج التالية: -استخدام الحوافز المادية يؤثر بشكل إيجابي في تطوير دافعية الإنجاز لدى تلاميذ الثانوية الرياضية. -استخدام الحوافز المعنوية يؤثر بشكل إيجابي في تطوير دافعية الإنجاز لدى تلاميذ الثانوية الرياضية. -لكمية الحوافز وتوقيت إعطائها تأثير كبير على دافعية الإنجاز لدى تلاميذ الثانوية الرياضية. -تعمل الحوافز على تعزيز السلوك الرياضي وتقويه بالنسبة لتلاميذ الثانوية الرياضية. Motivation is not merely motivated, it is an external source of need, or the goal that the individual seeks, because obtaining it leads to satisfaction and satisfaction and this state of satisfaction and satisfaction leads to the pursuit or retention of motivation, thereby strengthening behaviour and increasing its appearance in situations The following is similar, the need for achievement in the athlete is the first converter in his superiority, In this study, which aims to know the basic principles of using incentives in the development of motivation, 80 questionnaires were distributed to a group of students of the National Sports High School, which were selected in a simple random way and after analyzing and discussing the results was reached. The following results:, -The use of physical incentives has a positive impact on the development of the motivation for achievement among high school students. -The use of moral incentives has a positive impact on the development of the motivation for achievement among high school students. - The amount of incentives and the timing of giving them a significant impact on the motivation of achievement in high school sports students. -Incentives promote and strengthen sports behavior for high school students.

الكلمات المفتاحية

الحوافز دافعية الإنجاز سلوك الرياضي المتمدرس