الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 12, Numéro 2, Pages 13-29
2020-01-26

معيقات تعليم وتعلم الرياضيات للمرحلة الأساسية العليا في الأردن كما يراها المعلمون ومديرو المدارس

الكاتب : د. حسين عسكر الشرفات الشرفات .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على معيقات تعليم وتعلم الرياضيات للمرحلة الأساسية العليا في البادية الشمالية الشرقية في الأردن كما يراها المعلمون ومديرو المدارس، وقد تكونت من (90) معلما، (40) مديرا، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مجتمع الدراسة المكون من(120)معلما، و(54)مديرا. واستخدم الباحثان إستبانتين تم التأكد من صدقها وثباتهما، وأسفرت نتائج الدراسة عن أن معيقات تعليم وتعلم الرياضيات للمرحلة الأساسية العليا في البادية الشمالية الشرقية كما يراها معلمو الرياضيات، تمثلت في المجالات التالية: الكتاب، الطالب، إدارة المدرسة، والأسرة، على التوالي وكانت جميع هذه المعيقات بدرجة كبيرة، وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية، حسب متغير المؤهل العلمي، وكانت الفروق لصالح حملة درجة البكالوريوس. أما بالنسبة لمعيقات تعليم وتعلم الرياضيات للمرحلة الأساسية العليا في البادية الشمالية الشرقية كما يراها مديرو المدارس، فتمثلت في المجالات التالية: المعلم، الأسرة، ومديرية التربية والتعليم، على التوالي وكانت جميع هذه المعيقات بدرجة كبيرة، ولم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة. وفي ضوء ما أسفرت عنه النتائج أوصى الباحثان بمجموعة من التوصيات. الكلمات المفتاحية: معيقات، المرحلة الأساسية العليا، الرياضيات. Obstacles of teaching and learning mathematics in Jordan as seen by teachers and principals Abstract : This study aimed at identifying the learning and teaching obstacles of mathematics in the higher basic stage in the north - eastern Badia in Jordan as seen by teachers and principals. The study sample consisted of (90) teachers, (40) principals randomly from the study population which consisted of (120) teachers, and (54) principals. The researchers used: tow questionnaires, reliability and validity of these tools have been verified via proper methods. The results of the study according to the obstacles of teaching and learning mathematics to the higher basic stage in the north-eastern Badia as seen by teachers of , included: the text book, the student, the school administration, and the family, respectively, all of these obstacles were of great degree. There were also differences of statistically significance according to educational qualification variable, Those differences were in favor of bachelor's graduates. But according to the obstacles of teaching and learning to the higher basic stage in the north-eastern Badia as seen by school principals were: the teacher, the family, Directorate of education, respectively, All of these obstacles were of great degree and there were no statistical significance differences related to the experience variable. In light of the consequences of the study, the researchers recommended a set of recommendations. Key words: Obstacles, The Upper Basic Stage, Mathematics.

الكلمات المفتاحية

معيقات، المرحلة الأساسية العليا، الرياضيات ; Obstacles, The Upper Basic Stage, Mathematics