دراسات لسانية
Volume 3, Numéro 4, Pages 181-210
2020-01-16

علاقة النّظم القرآني بتعلّم علوم العربيّة.

الكاتب : شرابي سالم .

الملخص

ملخّص البحث: اعتبر الجرجانيّ النّظم القرآني أقوى الأدلّة على إعجاز القرآن الكريم، لأنّه المعجزة الخالدة إلى قيام السّاعة التي يعجز البشر مهما أوتوا من فصاحة إلى الإتيان ببعض من مثله، ولمّا كان هذا النّظم أفصح الكلام على الإطلاق كانت معرفة أسراره والاطّلاع على وجوه الإعجاز فيه سبيلا من سبل اكتساب ملكة اللّغة، على اختلاف مستويات اللغة الصّوتية والصرفية والتركيبية والدّلالية، لذلك كانت مداخلتي في بيان بعض وجوه الإعجاز النّظمي للقرآن وكيف يستفيد منها المتعلّم في الصّرف والنّحو والدّلالة أو فقه اللّغة. Abstract: Al-Jarjani considered Quranic systems the strongest evidence of the miraculousness of the Holy Quran, because it is the eternal miracle to the hour when human beings can not, however loudly, come up with some of its ideals. And since these systems were the most explicit utterances, their knowledge of secrets and knowledge of the faces of miracles was a way of acquiring Queen of the language, at different levels of vocal, morphological, syntactic and semantic language, so my intervention in the statement of some aspects of the systemic miracles of the Koran and how to benefit the learner in exchange, grammar, semantics or philology. Keywords: Quranic Systems - Learning - Arabic Science

الكلمات المفتاحية

النظم القرآني ; تعلم; علوم اللغة