المعيار
Volume 24, Numéro 1, Pages 539-559
2020-01-15

وسائل الإعلام وهندسة الثقافة الشبابية في عصر العولمة. "دراسة ميدانية لعينة من طلبة جامعة باجي مختار عنابة

الكاتب : نجم الدين عيوني .

الملخص

تسعى هذه الدراسة الميدانية للكشف عن نوعية مضامين برامج القنوات الفضائية العربية وعلاقتها بتكوين ثقافة الشباب الجزائري، باعتبار ان اغلب هذه القنوات الفضائية ترفع شعارات تهدف للحفاظ على الهوية الثقافية والقيم العربية ، الا انها تنتهج سياسة اعلامية تستند الى منطق ربحي يشجع على انشداد الشباب الى نماذج وقيم وتوجهات سلوكية بعيدة كل البعد عن ثقافتنا العربة في شكل موضة ( لباس، موسيقى، العاب، طرق اكل، مواد استهلاكية……..) ضمن استراتيجية اعلامية تسعى لصياغة الانسان المعاصر "وعيا وسلوكا "وفق نموذج معد سلفا وهو ما بات يعرف ب "هندسة السلوك البشري". Abstract: This study seeks to reveal the quality of the contents of the field of Arab satellite channels’ programs and its relationship to configure a culture of Algerian youth, considering that most of these satellite channels raise slogans aimed to maintain the Arab cultural identity and values, but that it is pursuing a policy of advertisement based on the logic of profit which encourage the youth to stick to some behavioral models, values and attitudes which are far from our Arabic culture in the form of fashion (clothing, music, games, ways of eating, consumables., ..) within media strategy seeks to formulate "awareness of contemporary human behavior "according to a pre-established model, which has become known as the "architecture of human behavior".

الكلمات المفتاحية

لشباب ; الثقافة ; العولمة ; القنوات الفضائية ; الهوية ; القيم