دراسات العدد الاقتصادي
Volume 11, Numéro 1, Pages 507-520
2020-01-01

The Impact Of Organizational Learning On Competitive Advantage Case Study Of “algerie Telecom”of Laghouat

Authors : Hamamma Messaouda . Benaoun Tayeb .

Abstract

The aim of this study is to know the impact of organizational learning on competitive advantage at three levels: individual level learning, group level learning and organizational level learning By conducting a study of a sample of Algeria Telecom’s employees, and through questionnaires; the results showed a positive significant relationship between all levels of learning and the competitive advantage. When using the stepwise regression, a positive significant impact had been found between individual level learning, organizational level learning as predictors and competitive advantage on one hand; and rejecting the impact of group level learning on the other hand. Some conclusions and recommendations were suggested. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الأثرالذي يوقعه التعلم التنظيمي على الميزة التنافسية وذلك من خلال مستوياته الثلاث والمتمثلة في التعلم الفردي والتعلم الجماعي والتعلم على مستوى المنظمة.أجريت الدراسة على عينة من موظفي مؤسسة اتصالات الجزائر بمدينة الاغواط بلغت 62 إطارا. استعمل استبيانا بغرض جمع البيانات. خلصت هذه الدراسة إلى وجود أثر إيجابي قوي للتعلم التنظيمي بمختلف مستوياته (التعلم الفردي والجماعي والتعلم على مستوى المنظمة) على الميزة التنافسية. كما خلصت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة لمستوى التعلم الفردي والتعلم على المستوى التنظيمي واستبعاد أثر التعلم الجماعي.

Keywords

Organizational Learning; Individual Level Learning; Group Level Learning; Organizational Level Learning; Competitive Advantage.