مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 9, Numéro 2, Pages 245-259
2020-01-17

المناخ الأسري وعلاقته بالتفكير الايجابي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي

الكاتب : رحماني جمال .

الملخص

الملخص هدفت هذه الدراسة التعرف على العلاقة بين المناخ الأسري والتفكير الايجابي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بولاية المسيلة، وتحقيقا لأغراض البحث تم تطبيق مقياس المناخ الأسري ومقياس التفكير الايجابي على عينة من التلاميذ مكونة من (80) تلميذا وتلميذة - السنة الأولى ثانوي- وبعد تفريغها ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (spss) توصلنا إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطيه بين المناخ الأسري والتفكير الايجابي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المناخ الأسري لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي، تبعا لمتغيرات الدراسة (الجنس والتخصص). - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير الايجابي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي، تبعا لمتغيرات الدراسة (الجنس والتخصص) Summary: The purpose of this study was to identify the relationship between family climate and positive thinking among secondary school students in the state of M'sila. For the purposes of the research, the family climate scale and the positive thinking measure were applied to a sample of students consisting of (80) students and students - the first year secondary - and after being discharged and processed statistically Using the statistical package program (spss) we reached the following results: - There is a correlation between the family climate and positive thinking among students in the first year secondary. - There are statistically significant differences in the level of family climate among students in the first year secondary, depending on the variables of the study (gender and specialization). - There were statistically significant differences in the level of positive thinking among students in the first year secondary, depending on the variables of the study (gender and specialization).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المناخ الأسري ، التفكير الايجابي، تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي. ; Keywords: family climate, positive thinking, secondary school students.