مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 3, Numéro 4, Pages 79-91
2019-12-31

مهارات الاتصال الفعال في المنظمات Effective Communication Skill In Organizationss

الكاتب : مخلوف سعاد . غرابي خولة .

الملخص

ملخص: تعتبر عملية الاتصال حاجة ملحة من اجل التواصل مع الأشخاص والجماعات سواء في المجتمع او اماكن العمل(المؤسسة) من اجل تبادل المعارف والمعلومات والمشاعر، وتبادل وجهات النظر المختلفة هذا ما يجعل من العملية الاتصالية مهمة وذات معنى، وهي عملية تتكون من خمسة عناصر لتكون هذه الأخيرة واضحة ومفهومة لدى جميع من هم مشاركين فيها. ولهذه العملية مجموعة من المهارات هناك من يصنفها الى ثماني مهارات يجب على الافراد امتلاكها من اجل ان يكون الاتصال فعال وناجح، دون ان ننسى انه ليس كل اتصال نقوم به سواء في حياة الاسرية او المهنية يكون دائما ناجح، وسبب فشله قد يرجع عدم وضوح الرسالة، او ان الرسالة ليس في مجال تخصص المستقبل. Abstract The contact process is an urgent need to communicate with people and groups, either in the community or workplace. The Institution) for the exchange of knowledge and information and feelings, and the exchange of diverse views, this is what makes it important and meaningful communication process, a process that consists of five elements of the latter to be clear and understandable to all participants. This process has a range of skills there are classified into eight individuals possessing skills in order to be an effective and successful communication, without forgetting that not every contact we do, whether in the family or professional life is always successful, and the reason for the failure was the lack of clarity of the message, or the message is not in the competence of the futurity.

الكلمات المفتاحية

الاتصال الفعال، المهارات، العملية الاتصالية.