دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 9, Numéro 1, Pages 419-430
2020-01-16

Relationship Between Cognitive Strategies And Educational Achievement In French Language Among Third-year High School Students

Authors : Bencheda Malika . Sebaa-delladj Fatima-zohra .

Abstract

The aim of this study is to find out the relationship between cognitive learning strategies and scholar achievement in French language course as being a foreign language among a sample of third-year secondary school students’ literary stream; in addition, it seeks to give answers to the following question: Is there a positive correlation between cognitive learning strategies and scholar achievement in French language? This study has been conducted to the whole studied sample; it consists of 110 pupils in whom 30 pupils had withdrawn (incomplete questionnaire), as a result the real number of samples is 80. This study is limited to secondary school of Oued Souf city (Algeria). The study applies Oxford's second language learning strategies questionnaire and it resulted as follows: Yes, there is a positive correlation relationship between cognitive learning strategies and scholar achievement in French language. تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين استراتيجيات التعلم المعرفية والتحصيل الدراسي في اللغة الفرنسية لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي. تسعى الدراسة للإجابة على السؤال الرئيسي التالي: هل توجد علاقة ارتباطية موجبة بين استراتيجيات التعلم المعرفية والتحصيل الدراسي في اللغة الفرنسية؟ تم تطبيق هذه الدراسة على مجتمع الدراسة بأكمله وتشمل (110) تلميذ وتلميذة تم سحب (30) تلميذ (استبيان غير مكتمل)، وبذلك يكون عدد العينة الإجمالي (80) طالبًا، وتم اجراء الدراسة في ثانويات ولاية وادي سوف (الجزائر). طبقت الدراسة استبيان استراتيجيات تعلم اللغة ل "أكسفورد" ( SILL) أسفرت الدراسة عن النتيجة التالية: هناك علاقة ارتباطية موجبة بين استراتيجيات التعلم المعرفية والتحصيل الدراسي في اللغة الفرنسية.

Keywords

Cognitive learning strategies, French, scholar achievement,Secondary school students.استراتيجيات التعلم المعرفية ، اللغة الفرنسية، التحصيل الدراسي، طلاب السنة الثالثة ثانوي.