دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 9, Numéro 1, Pages 241-253
2020-01-16

اتجاه التلاميذ نحو مادة الرياضيات و علاقته بالتحصيل الدراسي فيها لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط

الكاتب : لصقع حسنية . لعريض حسني .

الملخص

ملخص البحث: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على اتجاه التلاميذ نحو مادة الرياضية و إبراز العلاقة بين هذا الاتجاه و التحصيل في مادة الرياضيات، كما تهدف إلى معرفة الفروق بين هذه الاتجاهات لدى الجنسين. إذ باستطاعة البحث تقديم مقترحات و توصيات يمكن أن تساهم في تحسين العملية التعليمة، تكونت عينة الدراسة من (114) تلميذ و تلميذة مستوى السنة الرابعة متوسط اختيروا بطريقة عشوائية ضمن متوسطة – بوبكر العربي – بدائرة السانية/وهران و بغية الإجابة على هذه الأسئلة قام الباحث بتصميم استبانة (الاتجاه نحو مادة الرياضيات) مكونة من (20) عبارة موزعة على (4) أبعاد ، حيث أخضعت هذه الأداة لدراسة سيكومترية تحققت فيها شروط الصدق و الثبات، و بعد استخدام المنهج الوصفي إلى جانب الأساليب الإحصائية التالية على ما يلي: - يحمل التلاميذ اتجاهات إيجابية نحو مادة الرياضيات ما عدا (5) تلاميذ من بين (114). - لا توجد علاقة ارتباطية دالة بين اتجاهات التلاميذ نحو مادة الرياضيات و تحصيلهم الدراسي فيها. الكلمات المفتاحية: الاتجاه نحو مادة الرياضيات- التحصيل في مادة الرياضيات، الإتجاهات ، طرق التدريس Abstract: The present study aimed to identify the pupils' direction towards mathematics as well as highlight the relationship between this trend and achievement in mathematics. It also aims at identifying the differences between these trends in both sexes as this research can provide suggestions and recommendations that can contribute to improving the teaching process. The study sample consisted of (114) 4th year students – boys and girls – who were randomly selected within the middle school of Boubaker Elarbi in Essenia, Oran. And to answer these questions, the researcher designed a questionnaire ( Direction towards Mathematics) consisting of 20 phrases distributed over 4 dimensions, where the tool was subjected to a study of the validity of the requirements of honesty and stability, and after the use of the descriptive approach, The following: - Students carry positive attitudes toward math except for (5) students out of (114). - There is no significant correlation between pupils' attitudes towards mathematics and their academic achievement. Key words: Direction towards mathematics, achievement in mathematics, Attitudes. Teaching methods.

الكلمات المفتاحية

الاتجاه نحو مادة الرياضيات ; التحصيل في مادة الرياضيات ; الإتجاهات ; طرق التدريس