دراسات وأبحاث
Volume 12, Numéro 1, Pages 1155-1163
2020-01-15

أهمية التعلم الذاتي عند جمعية العلماء المسلمين الجزائريين

الكاتب : عمر عمار .

الملخص

حاول هذا المقال التعرُّف على أهمية التعلم الذاتي في التجربة التربوية لجمعية العلماء المسلمين الجزائريين في الفترة الاستعمارية . ومن ثمّ فقد تعرض هذا المقال بداية ؛إلى نظرة عامة حول أهمية التعلّم الذاتي في حياة مؤسسي الجمعية ، وكذا تهيئة المتعلم للتعلم الذاتي ، وإلى وقفات حول أهمية الربط بين التعلّم الذاتي و الدرس النظامي عند الجمعية ، ثم فصّل دون إسهاب في طرق الترغيب في التعلّم الذاتي وكذا الكيفية التي يكون بها ، ثم ختم بنتائج أهمها أن الترغيب في التعلّم الذاتي عند جمعية العلماء ينبع من تجارب تُحتذى ، ويُعزّز بكثرة التوجيهات وتَكرارها في المناسبات والاجتماعات العامة ،دون إغفال ما تلعبه وسائل الإعلام من دور هام في بثّ هذا الترغيب في الوسط العام والخاص . This article attempts to identify the importance of self-learning in the educational experience of the Association of Algerian Muslim Scholars in the colonial period. Thus, this article was first introduced to an overview of the importance of self-learning in the life of the founders of the Association, as well as to prepare the learner for self-learning, and to notes on the importance of linking self-learning and the regular lesson at the Assembly, and then briefly outlined ways to encourage self-learning and how He concluded by concluding with the most important results that the promotion of self-learning at the Association of Scientists stems from experiences to be emulated, and greatly enhance the guidance and repetition in public events and meetings, without neglecting the important role played by the media in broadcasting this desire in the public and private.

الكلمات المفتاحية

التعلم الذاتي;المطالعة;ابن باديس;الإبراهيمي;جمعية العلماء المسلمين الجزائريين;Self-education ;Reading;Ibn Badis;Brahimi;Association of Algerian Muslim Scholars