دراسات وأبحاث
Volume 12, Numéro 1, Pages 860-872
2020-01-15

الثقافة الجماهيرية من منظور نقدي(مدرسة فرنكفورت). Mass Culture From A Critical Perspective (frankfurt School).

الكاتب : قرش السعدية .

الملخص

تعد مدرسة فرنكفورت أبرز التيارات النقدية التي قامت على دراسة وتحليل الثقافة الجماهيرية، وهي أول من استخدم مفهوم الصناعة الثقافية، في اشارة منها إلى عملية التصنيع التي طالت الثقافة، وأوقعتها في السلعنة والتنميط والامتثالية. لقد نظرت المدرسة للثقافة الجماهيرية على أنها تعبير عن ركود المجتمع، وعنصر سببي في هذا الركود على السواء، فهي منتجات ثقافية مقولبة وسطحية، تخلق المستهلك السلبي والوعي الزائف، في مجتمع أحادي البعد، تسوده العقلانية التقنية، وتستغل فيه وسائل الاعلام كأدوات للعنف الرمزي، وكمنابر لترويج مصالح الفئات المسيطرة، من أجل الحفاظ على الأوضاع القائمة في المجتمعات الرأسمالية. The Frankfurt School is the most important critical trends which are based on the study and analysis of mass culture,it was the first that used the concept of cultural industry ,which was the signal to the process of industrialization that affected the culture, and dropped it in commodification, profiling and conformism. The school looked at the mass culture that it was an expression of the stagnation of the society, and a causal element as well in this stagnation. Therefore, it is considered as cultural products molded and superficial created the passive consumer and the false consciousnesses in a one-dimensional society dominated with technical rationality, and exploited the media as tools of symbolic violence, and as platforms for promoting the interests of the dominant groups, in order to preserve the existing conditions in capitalist societies

الكلمات المفتاحية

مدرسة فرنكفورت، الصناعة الثقافية، الإيديولوجيا، العقلانية التقنية، الإنسان ذو البعد الواحد، الفضاء العمومي. ; Frankfurt School; The culture industry; The ideology; The technical rationality; The one dimensional man keywords; The public space.