مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 9, Numéro 2, Pages 285-309

دور الاتفاقيات الدولية في تحديد المسؤولية عن الأضرار البيئية (the Role Of International Conventions In Determining Liability For Environmental Damage)

الكاتب : زايد محمد .

الملخص

الملخص: لقد أدى التقدم الصناعي إلى ازدياد التلوث ومخاطره على الإنسان والبيئة عموما، لذلك أصبح موضوع حماية البيئة وضرورة الحفاظ عليها وكيفية مواجهة الآثار الناجمة عن التلوث من الموضوعات التي نالت إهتمام الاتفاقيات الدولية والتشريعات الوطنية. نسعى في هذا المقال إلى معالجة الاتفاقيات البيئية التي أبرمت على المستوى الدولي، وذلك من خلال معرفة أهم المشكلات البيئية التي فرضت وجود مثل هذه الاتفاقيات، من أجل تحسين الوضع البيئي، واحترام حق المواطن في بيئة سليمة وضرورة حماية هذا الحق من طرف الدولة ومؤسساتها. Abstract The Industrial bloom has tended to an increase in pollution and its harm on Man and his environment. Hence, the protection of this later and the necessity to maintain it has become an important topic of discussion throughout different media. Also, discussing the dangers resulted from pollution, is also an important part within the international conventions and local regulations. This study is intended to address the environmental conventions concluded at the international level by identifying the most important environmental problems which imposed the existence of such conventions to improve the environmental situations and respect for right of citizens to a healthy environment and the need to protect this right by the state and its institutions.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الاتفاقيات الدولية، البيئة، التلوث البيئي، المسؤولية، حماية البيئة، التعاون الدولي. ; Key Words: international conventions, The environment, Environmental Pollution, the responsibility, Environment Protection , cooperation international .