مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 12, Numéro 2, Pages 28-45
2019-12-31

قراءة سيكولوجية تحليلية لمظاهر وآثارالعنف المدرسي

الكاتب : بن سماعيل فاطمة . بوفاتح محمد .

الملخص

الملخص غدت المؤسسة التربوية التي كانت إلى عهد قريب صرحا ومنهلا للعلم والأخلاق، ونظاما يعوّل عليه في ترسيخ القيم والمبادئ أرضية خصبة ومرتعا سهلا لارتكاب أشكال العنف والاعتداء؛مما سبب قلقا لدى المتعلّمين والمعلّمين والإدارة المدرسية وأفراد المجتمع ككلّ، لقد عُدّت هذه الظاهرة مشكلة تؤرق التربويين والمختصين في مجالات شتى كعلم النفس، الاجتماع والقانون من أجل إيجاد سبل وطرق للتخفيف أو الحد من انتشارها. انطلاقا من هذا الطرح جاءت دراستنا الحالية لتبحث في موضوع العنف المدرسي بالمؤسسات التربوية كمحاولة لإظهار البنية السيكولوجية لمظاهر وآثار هذه الظاهرة على المتعلم والمعلّم باعتبارهما القطبان الرئيسان لنجاح أو فشل العملية التربوية. Astract The educational institution, whichuntilrecently has become a source of knowledge and ethics and a reliable system for establishing values and principles, has become fertile ground and an easy means to commit violence and aggression in recent decades. This has caused concern among learners, teachers, school administration and members of society as a whole. Educators and specialists in various fields such as psychology, meeting and law in order to find ways and means to mitigate or limit their spread. Based on thisthesis, our current study is to examine the issue of school violence in educational institutions as an attempt to show the psychological structure of the manifestations and effects of this phenomenon to the learner and teacher as the main poles of the success or failure of the educational process.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: العنف؛ العنف المدرسي؛ المعلّم؛ المتعلّم. ; Keywords: violence; school violence; teacher; student.