مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 8, Numéro 5, Pages 149-189
2019-11-11

فعالية برنامج إرشاديّ مُستند إلى العلاج بالفنّ في تنمية الضَّبط الذاتيّ، والحدِّ من السلوكيّات التمرُّدية لدى عينة من الطلبة العنيدين في الصف الخامس

الكاتب : دكتور صهيب التخاينه .

الملخص

فعالية برنامج إرشاديّ مُستند إلى العلاج بالفنّ في تنمية الضَّبط الذاتيّ، والحدِّ من السلوكيّات التمرُّدية لدى عينة من الطلبة العنيدين في الصف الخامس هدفت الدراسةُ الحاليةُ إلى التحقُّق من فعاليّة برنامجٍ إرشاديٍّ مستند إلى العلاج بالفنِّ في تنمية الضبط الذاتيّ، والحدِّ من السلوكيات التمرُّدية لدى عينة من الطلبة العنيدين في الصف الخامس، ولتحقيق أهداف الدارسة تمَّ اختيار عينة قصديّة مكوَّنة من (25) طالباً من طلبة الصف الخامس في مدارس محافظة الكرك، وتقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيّة (13) طالباً، وضابطة (12) طالباً، وتم تطوير مقياسين للضَّبط الذاتيّ والسلوك التمرُّدي، وتمَّ التحقُّق من خصائصهما السيكوماترية، وتوصَّلت نتائج الدراسة إلى وجود فعاليّة للبرنامج الإرشاديّ القائم على العلاج بالفنِّ في تنمية الضَّبط الذاتيّ وتخفيض السلوكيات التمرُّدية، وأنّ البرنامج الإرشاديّ قد عمِلَ على تحسُّن الطلاب بعدَ شهر من المتابعة، وبناءً على نتائج الدراسة تمَّ الخروج ببعض التوصيات منها استخدام البرنامج الإرشاديّ مع الطلبة العنيدين لتنمية الضَّبط الذاتيّ، والحدِّ من السلوكياّت التمرُّدية لديهم. The effectiveness of a counseling program based on treatment with art in promoting the self-control and reducing the rebellious behaviors among a sample of stubborn fifth grade students This study aimed at investigating the effectiveness of a counseling program based on treatment with art in promoting the self-control and reducing the rebellious behaviors among a sample of stubborn fifth grade students. In order to achieve the study objectives, an intentional sample that consisted of (25) students was chosen from the fifth grade students in Al-Karak governorate students, and was divided into (13) students in the experimental group and (12) students in the control group. The researcher developed two scales for self-control and rebellious behaviors; their validity and reliability were verified. The results confirmed the effectiveness of a counseling program based on treatment with art in promoting the self-control and reducing the rebellious behaviors and verified that the program contributed to the students' improvement after one month of follow up. Based on the results, the study recommended using the counseling program with stubborn students in order to promote the self-control and reduce the rebellious behaviors among them.

الكلمات المفتاحية

العلاج بالفنّ، الضبط الذاتيّ، السلوكيّات التمرُّدية، الطلبة العنيدين، الصف الخامس.