التّواصل الأدبي
Volume 5, Numéro 6, Pages 37-66
2016-06-30

نص العقم ..نص العتم قصيدة "حصار" لـ "نادر هدى" أنموذجا

الكاتب : عبد الرحمن تبرماسين . نسرين دهيلي .

الملخص

الم لخص: تتنوع جرائق التعا وتختلـف مـأ نـص إلى ل ـر، وصــــــــي بتنوع ــــــــا تختلــــــــف ق درجــــــــة الإفصــــــــاح عــــــــأ دلالاتها، وق درج ة الاوح عأ معطياتها النصـية، وق ص ا اّصوص تختلف عصيدة " حصـار " للشـاعر "نادر صـــدل "عـــأ صـــا مـــأ القصـــائد، إش تتعاضـــد ق عنا صـــــا عـــــدة مســـــتو ت للتعاـــــ لغويـــــة ودلاليـــــة وتصــويرية، وصــ ا مــا مكن ــا مــأ لــق " نــص الواعــ " الـــــ ي يعـــــبر عـــــأ شـــــاعره، و ـــــاكي الأحـــــدا الـــــا ساهمت ق نسجه ، ويؤعر ق متلقيه، ف ا النوع مأ النصوص يمتح دلالاته مأ واععه الح ـاري والتـاريخي والجغـــــراق محـــــولا إ ه إلى واعـــــ تخييلـــــي، يعـــــبر عن ـــــا بأسلوب ف يتآ ر فيه مستول التف ـية مـ مسـتول الأفعــــا ، ليعلقــــا معــــا الاعــــد الــــدرامي ق الــــنص أو مشــــــاصد القصــــــيدة وصــــــو مــــــا وعفنــــــا عليــــــه ق صــــــ ه الدراسة. Summary: The ways of expression differs from a text to another this latter appears in the degree of disclosure of its connotation as well as the degree of revealing all non-text legibility . In this particular the poem "SIEGE" of the poet "Nader Houda" is different from the others,in which linguistic level, connotative level and rhetorical level cooporate to express , that's why it created a text of reality that expresses its poet and stimulates the events that contributed to the composition of the poem and affect the audience . This kind of texts builds its connotations of cultural, historical and geografical reality turning it into fanciful reality that is expressed with style of art in which both space level and the level of arts cooporate to create a dramatic dimension in the text or the scenes of the poem is what we stood for in this poem.

الكلمات المفتاحية

، قـــد ّ الن ، ـــعر المعالـــر ّ الش ، ـــعر ّ الكلمـــات المفتاحي ـــة :الش . رامي ّ عد الد ُ الا ، نادر صد ل Poetry, Contemorary poetry, Criticim, Nader Huda, The Dramatic Dimension.