مجلة العلوم الإنسانية
Volume 3, Numéro 1, Pages 41-58
2019-12-31

جمالية الإعجاز في البناء السّردي في القصص القرآني (قصة موسى عليه السّلام والرّجل الصّالح أنموذجا) -دراسة سميائيّة سرديّة-

الكاتب : أرزقي عقيلة .

الملخص

سعت هذه الأوراق البحثيّة الموسومة بــ: جمالية الإعجاز في البناء السّردي في القصص القرآني (قصة موسى عليه السّلام والرّجل الصّالح أنموذجا -دراسة سميائيّة سرديّة-) إلى دارسة جانبا من قصّة موسى عليه السّلام مع الرّجل الصّالح كشفا لإعجاز بنائها السرديّ، لذا فقد تمحور التّساؤل أساسا عن ما يلي: كيف تشكّل البناء السّردي في قصّة موسى والرّجل الصّالح؟، وما الأبعاد الدّلاليّة والنّفسيّة لهذه القصّة؟ وللإجابة عن ذلك التّساؤل، سيستعين البحث بالمنهج الوصفيّ والسيميائيّ الّذي يعتمد على توظيف العلامة وما ترمي إليه في نسق التّعبير، إذ لا يخفى ما تحمله تلك القصّة من دلالات وجماليّات تصويريّة ونفسيّة، كما سيستند على التحّليل الموضوعي الّذي يعين على استقراء النصّ أكثر من الاعتماد على الإشارات المرجعيّة للقراءات السّابقة، رغبة في الوصول إلى الخصائص الأدبيّة الكامنة في تلك القصّة كشفا لأسرار بنائها السّردي، وقد كانت بالبداية من دراسة العلامة ودورها في إبراز دلالة القصّة، كما سندرسها بوصفها خطابا سرديّا وذلك من خلال الثالوث القصصيّ: الزّمن، والصّيغة، والرؤية السّرديّة. These research papers, which are characterized by: The aesthetics of miracles in the narrative construction of the Quranic stories (the story of Moses peace be upon him and the good man as a model - a study of narrative semantics), discussed part of the story of Moses peace be upon him with the good man. The following: How does narrative construction form in the story of Moses and the Good Man ?, and what are the semantic and psychological dimensions of this story? in order to answer this question, the research will seek a descriptive and semi-descriptive approach that depends on the use of the mark and what it aims at in the pattern of expression. It is not surprising what the story carries with the symbolic and psychological connotations and aesthetics. It will also be based on the objective analysis that helps to extrapolate the text, The reference to the previous readings, the desire to access the literary characteristics inherent in that story as a disclosure of the secrets of its narrative construction, was the beginning of the study of the mark and its role in highlighting the significance of the story, as we will see it as a narrative narrative, through the trinity of fiction: time, Formula, and narrative vision.

الكلمات المفتاحية

جمالية، الإعجاز، البناء، السّردي، القرآن.