مجلة الميدان للدراسات الرياضية و الإجتماعية و الإنسانية
Volume 2, Numéro 5, Pages 161-179

نحو تطوير متطلبات الإعتماد الأكاديمي كوسيلة لضمان جودة مؤسسات التعليم العالي بالجزائر Towards The Development Of Academic Accreditation Requirements As A Means To Ensure The Quality Of Higher Education

الكاتب : شريفة كلاع .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التركيز على ضرورة تطوير متطلبات الاعتماد الأكاديمي كوسيلة لضمان جودة مؤسسات التعليم العالي بالجزائر، وذلك من خلال بيان مؤشرات غياب تكريس مدخل الجودة الشاملة، وتحليل وتقييم جودة مؤسسات التعليم العالي بالجزائر، وكذا تقديم مقاربة تُعنى بتطوير متطلبات الاعتماد الأكاديمي، حتى يتم ضمان الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي بالجزائر بما يتناسب مع الوقت الحالي، وحتى تُمكَّن من التصنيفات القارية والعالمية، وعليه سنحاول دراسة النقاط التالية: 1.مفاهيم ومضامين كل من: المؤسسة، الجودة، ضمان الجودة، إدارة الجودة الشاملة، الاعتماد الأكاديمي. 2.مؤشرات غياب تكريس مدخل الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي بالجزائر. 3.تقييم جودة مؤسسات التعليم العالي بالجزائر. 4.سبل ضمان الجودة ومتطلباتها ونظامها. The aim of this study is to focus on the need to develop the requirements of academic accreditation as a means of guaranteeing the quality of higher education institutions in Algeria through a statement of indicators of the lack of dedication of the TQM and analysis and evaluation of the quality of higher education institutions in Algeria. The total quality in the institutions of higher education in Algeria commensurate with the current time, and even managed the continental and global classifications, so we will try to study the following points: 1. Concepts and contents of: Organization, Quality, Quality Assurance, Total Quality Management, Academic Accreditation. 2. Indicators of the absence of dedication of the entry of total quality in institutions of higher education in Algeria. 3. Evaluation of the quality of institutions of higher education in Algeria. 4. Ways to ensure the quality, requirements and system.

الكلمات المفتاحية

متطلبات ; الاعتماد ; الأكاديمي ; ضمان ; مؤسسات ; التعليم العالي ; الجزائر ; development ; requirements ; academic accredition ; quality assurance ; higher education institution ; algeria