مجلة الميدان للدراسات الرياضية و الإجتماعية و الإنسانية
Volume 2, Numéro 5, Pages 68-75
2020-01-02

تجليات الفكر التربوي عند ابن خلدون و بستالوتزي ( دراسة موازنة)

الكاتب : بوزيدي محمد .

الملخص

ملخص : ما يزال الحديث عن التربية كفيلا أن يناط باهتمام بالغ ،كون الإعداد السليم للفرد يسهم في بناء مجتمع صلب ومتين، كونها تعد من أهم ركائز المجتمع، ومن خلالها تنهض الأمة أو تنحط، وبها يصلح االمجتمع أو يفسد، وعليه فإن ترقية تعليم اللغة من الضروريات الحضارية واللازمة من أجل الحفاظ على الهوية الوطنية والقومية و تحقيق الأهداف والسير العلمي بغية تحسين المستوى، لمواجهة السيل المعرفي الجارف التي تفرضه الأمم الأخرى علينا. وبناء على ماسبق ذكره، سنحاول في طيات هذا البحث رصد وتتبع جملة من الأفكار التربوية التي أثرت في حقل التعليمية كل على حدا ،وهذا من خلال موازنة نصين تربويين لكل من العالمين- ابن خلدون - و -بستالوتزي ، بغية توضيح أهم المعارف العلمية والخصائص الفكرية والتربوية ،وكل حسب توجهه الايديلوجي. : It is still possible to talk about education with great attention, since the proper preparation of the individual contributes to building a solid and solid society, being one of the most important pillars of society. It is necessary to preserve the national and national identity and achieve the goals and scientific progress in order to improve the level, to face the torrent of knowledge sweeping imposed by other nations on us. Based on the aforementioned, we will try in the folds of this research to monitor and follow a number of educational ideas that have affected the field of education, and this individual, through balancing two educational texts for each of the worlds - Ibn Khaldun - and - Pstalozzi, in order to clarify the most important scientific knowledge and intellectual and educational characteristics All according to his ideological orientation.

الكلمات المفتاحية

الفكر التربية المعرفة العل ; م المتعلم المعلم