افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 1, Pages 121-128
2020-01-02

المقاربة التعليمية لآداب "المتعلم مع المعلم" في كتاب "الكامل في القراءات" للإمام الهذلي الجزائري

الكاتب : مغشيش عبد المالك . منصوري نجوى .

الملخص

الملخص: يروم البحث في هذا الموضوع الوقوف عند تجربة الإمام الهذلي في مجال: علم القراءات-من خلال :القارئ و المقرئ-،وفضائل المقرئين وحملة كتاب الله ، ونظرته إلى آداب المعلم و المتعلم ،وطرائق التعليم ترغيبا منه في حفظ كتاب الله بأنسب الطرق، ...ويخلص البحث إلى إيجاد الطريقة التعليمية المثلى لأجيال اليوم في طرق تحبيبهم لكتاب الله ،و آدابهم مع معلميهم ،والسياسة المثلى لمعلمي القرآن، وطرح نماذج تربوية في حفظ القرآن من خلال أسلافنا المغاربة...وغيره. Astract: The purpose of this article is to look for the position and look of Imam al-Hathli to the ethics of the teacher and the learner through the field of readings - reader and reciter - and the virtues of the reciter and the campaign of the Book of God, to keep the book of God and draw the meaning of his income to the virtues of readers across the scenes. Finding the best educational method for the generations of the day in the ways of their love of the book of God, and their ethics with their teachers, and the best policy for teachers of the Koran, and put educational models in the preservation of the Koran through our ancestors ... and others

الكلمات المفتاحية

(الإمام الهذلي ،المقاربة التعليمية،القارئ،المقرئ،نماذج تربيوية.). ; (Imamal-Hadhi, educational approach, reader, reciter, educational models)