مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 5, Numéro 2, Pages 437-449
2019-12-31

The New Challenges In The Pharmaceutical Industry, What Strategy To Face Them? Sanofi Experience

Authors : Belhamel Chahrazed .

Abstract

This research discusses the pharmaceutical industry new challenges, like the slowdown of market growth, showdown of biosimilars and advanced technologies, and tries to highlight the main axes of the facing strategy, by taking the experience of the French company Sanofi as example. Ending by giving some ideas about what could the Algerian pharmaceutical companies get from this experience. As results, there is trending towards biotechnological companies which makes the acquisition or merger with them very important. Second, collaborations are necessary to provide better health solutions. Third, the inevitability of digitalizing the sector and keeping good relationship with investors and society. يناقش هذا البحث التحديات التي تواجه الصناعة الصيدلانية كانخفاض معدل نمو السوق، انتشار البدائل الحيوية، مواكبة التكنولوجيات المتطورة، كما يعمل على تسليط الضوء على أهم المحاور التي يمكن أن تبنى عليها أي استراتيجية لمواجهة هذه التحديات، بناء على تجربة الشركة الفرنسية الرائدة في هذا المجال صانوفي Sanofi، مع ربطها بإمكانية توظيف الأفكار المستخرجة من هذه التجربة بالصناعة الصيدلانية في الجزائر. يخلص هذا البحث إلى وجود توجه عام نحو الاندماج مع الشركات البيو تكنولوجية كونها تمثل مستقبل هذه الصناعة، ضرورة الدخول في شراكات وبناء علاقات تعاون في مجال البحث والتطوير، رقمنة الصناعة الصيدلانية، بناء علاقة جيدة مع المستثمرين والمجتمع ككل.

Keywords

pharmaceutical industry ; challenges ; strategy ; merger ; Sanofi ; R&D ; الصناعة الصيدلانية ; التحديات ; الاستراتيجية ; الاندماج ; البحث والتطوير