الموروث
Volume 7, Numéro 2, Pages 21-26
2019-12-31

مهارات تواصل المعاقين سمعيا و دمجهم

الكاتب : بلغوثي عودة .

الملخص

كان الإهتمام بتعليم المعاقين سمعيا في السابق بدافع ديني أخلاقي و كان يقتصر على أبناء الطبقة النبيلة لكن بمرور الوقت و التطورات الحديثة بدأ الإجتهاد في تعليم المعاقين سمعيا بأحدث الطرق و الوسائل لتسهيل العمليّة التعليمية بهدف تنمية مهارات التواصل لديهم، ليتمّ دمجهم في المدارس العادية بعد ذلك إن أمكن. إنّ قضية دمج المعاق في المدارس العادية من القضايا المهمة الّتي اهتم بها المختصون، و يرون أنّ في دمج المعاق مع العادي في المدرسة أهمية كبيرة بالنسبة للمعاق شريطة أن يكون الدمج وفق قواعد و ضوابط حدّدها المختصون في هذا المجال. Abstract: In the past, the interest in educating the hearing impaired was for religious and moral reasons and it was limited only to the nobility. But over time and with the recent developments, hard work has started to educate the hearing impaired with the latest methods and means to facilitate the educational process in order to develop their communication skills, thus integrating them into regular schools if possible. Getting the hearing impaired integrated in regular schools is one of the important issue’s specialists have given to much importance; they consider integrating the disabled with the ordinary students has great importance for the disabled provided that the integration is in accordance with the regulations and criteria set by the specialists in this area.

الكلمات المفتاحية

المعاق سمعيا ، التعليم ، التواصل ، الدمج