مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 5, Numéro 2, Pages 90-101

درجة استخدام أساتذة التربية البدنية والرياضية لاستراتيجيات التدريس في ظل مناهج الجيل الثاني من وجهة نظر الأساتذة أنفسهم

الكاتب : نصير أحميدة . جرمون علي . بن عبد الواحد عبد الكريم .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة استخدام أساتذة التربية البدنية والرياضية لاستراتيجيات التدريس في ظل مناهج الجيل الثاني من وجهة نظر الأساتذة أنفسهم، وكذا تحديد الفروق في درجة استخدام استراتيجيات التدريس تبعا لمتغيري الخبرة والمؤهل العلمي، وتكونت عينة الدراسة من 58 أستاذ، واعتمدت الدراسة على قائمة أعدها الباحثان تتكون من 7 فقرات تشمل استراتيجيات التدريس المستخدمة، وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي، وأظهرت النتائج أن أساتذة التربية البدنية والرياضية يفضلون استخدام استراتيجية التعلم بالألعاب في التدريس في ظل مناهج الجيل الثاني، ولا توجد فروق في درجة استخدام أساتذة التربية البدنية والرياضية لاستراتيجيات التدريس تعزى لمتغيري الخبرة المهنية والمؤهل العلمي. الكلمات الدالة: استراتيجيات التدريس، مناهج الجيل الثاني، الخبرة، المؤهل العلمي، أستاذ التربية البدنية والرياضية. Title: Degree of use physical education teachers to teaching strategies under the second-generation curriculum from the perspective of the professors themselves Abstract: The present study aimed to identify degree of use physical education teachers to teaching strategies under the second-generation curriculum from the perspective of the professors themselves, as well as determine the differences in the degree of use of teaching strategies depending on the variable of experience and scientific qualification, the study sample consisted of teachers and the study was based on a list prepared by the researchers consisting of 7 paragraphs including the teaching strategies used. The results showed that teachers of physical education prefer to use the strategy of learning games in teaching under the curriculum of the second generation, and there are no differences in the degree to which teachers of physical education use teaching strategies for the factor of experience and scientific qualification. Keywords: teaching strategies; the curriculum of the second generation; experience; scientific qualification; teacher of physical education

الكلمات المفتاحية

استراتيجيات التدريس ; teaching strategies ; مناهج الجيل الثاني ; the curriculum of the second generation ; الخبرة ; experience ; المؤهل العلمي ; scientific qualification ; أستاذ التربية البدنية والرياضية ; teacher of physical education