مجلة أنسنة للبحوث و الدراسات
Volume 10, Numéro 2, Pages 58-72
2019-12-31

مقترح برنامج ارشادي (معرفي سلوكي) لخفض الضغوط النفسية لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا

الكاتب : ضاوي فتيحة . معروف لمنور .

الملخص

هدفت الدراسة الى معرفة مصادر الضغط النفسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا،العمل على تقديم مقترح برنامج ارشادي معرفي سلوكي والقائم على التحصين ضد الضغوط النفسية لميكينبوم،تضمن البرنامج الارشادي ثلاثة عشر جلسة ارشادية ،ولقد تراوحت زمن جلساته مابين 50دقيقة و 90 دقيقة كما تنوعت جلساته في استخدام مهارات وفنيات مختلفة مثل الاسترخاء ،حل المشكلات ،ادارة الوقت ،المحاضرة ،التنفيس الانفعالي....الخ واستهدفت الدراسة ايضا تسليط الضوء على فيئة تكاد تكون مهمشة من الخدمات الارشادية وجاء هذا نتيجة الاعتقاد الخاطئ والذي مرده بانها فئة لاتعاني من المشكلات النفسية والاجتماعيةنوع خط الكتابة المستخدم في الكلمات المفتاحية:برنامج ارشادي ؛ ،الضغوط النفسية؛المتفوقين دراسا. Abstract: the study aimed to know the sources of psychological pressure among the students who are excelling in school In their studies, and trying to present a suggestion of an indicative, cognitive and behavioral programme based on the immunization against the psychological pressures Meichenbaum. This indicative programme consisted of thirteen sessions. Each session lasted from 50 to 90 minutes. The content of these sessions revolved around the use of specific skills and various arts such as relaxation, solving problems, time management, lectures impulsive purgation…etc. This study also aimed at spotlighting a given category that was about to be completely deprived of indicative utilities, thought to be free from socio-psychological problems and this wrong assumption. Keywords: indicative programme ; psychological pressure; Excellent pupils at School .

الكلمات المفتاحية

:برنامج ارشادي ؛ ،الضغوط النفسية؛المتفوقين دراسا. ; indicative programme ; psychological pressure; Excellent pupils at School .