أنثروبولوجيا
Volume 5, Numéro 2, Pages 44-60
2019-12-25

أضرحة الأولياء في مدينة معان الأردنية، من الفاعلية إلى الزوال ضريح "الشيخ عبدالله" أنموذجا

الكاتب : أبو طويلة صالح .

الملخص

تناولت الدراسة ظاهرة تقديس أضرحة الأولياء والصالحين في مدينة معان جنوبي الأردن خلال النصف الثاني من القرن العشرين، وتم اختيار ضريح الولي " الشيخ عبدالله" كأنموذج اكتملت فيه شروط الفضاء الديني المقدس الذي يضم في داخله قبر الولي الصالح، ويتكون من مرافق عديدة تخدم الزوار ويتحدد التعامل معه من خلال طقوس وممارسات معينة، كما ويؤدي وظائف متعددة دينية واقتصادية واجتماعية ونفسية وثقافية؛ وعدَ ضريح الشيخ عبدالله مكونا رئيسا من مكونات البناء الثقافي والديني لمجتمع معان وما حولها من مناطق الريف، ومظهرا من مظاهر التدين الشعبي خلال القرنين التاسع عشر والعشرين، وقد أسهم الفكر الصوفي في تعزيز التواصل المادي والروحي للسكان مع تلك الأضرحة المنتشرة في محافظة معان، حيث أضحت مزارات يومية وموسمية تجري في نطاقها الممارسات والطقوس المختلفة، كما ناقشت الدراسة التحولات التي طالت الهياكل العامة للمجتمع، و التي أسهمت بزوال تلك الظاهرة، كما تطرقت إلى دور حركات الإسلام السياسي في إضعاف نمط التدين الشعبي والطرقي. الكلمات المفتاحية: مدينة معان، ضريح الشيخ عبدالله، تدين شعبي، فضاء ديني Abstract: The study examined the phenomenon of the sanctification of the shrines of blessed and holy people (Walis) in the city of Ma'an, south of Jordan during the second half of the 20th century. The Shrine of Sheikh Abdullah was chosen for this study as a comprehensive model where the conditions of the religious ad sacred space are met. The shrine has the remnants of the Sheikh and it is comprised of several compartments that serve the visitors. Several and certain rituals and practices were observed in the shrine, which also fulfills religious, economic, social, psychological and cultural functions. Sheikh Abdullah's shrine is a principal component of the cultural and religious identity of the Ma'an community and the surrounding rural areas, and a manifestation of popular religiosity during the 19th and 20th centuries. The Sufi thought contributed to the reinforcement of the population’s physical and spiritual communication with the shrines scattered throughout the province of Ma'an. These shrines became venues for daily and seasonal activities within which scope various practices and rituals were observed. The study also discussed the changes that affected the general structures of society, which contributed to the disappearance of that phenomenon. The study also touched on the role of political Islam movements in the weakening of the pattern of popular and order-based religiosity. Key words: Ma’an, the shrine of Sheikh Abdullah, popular religiosity and religious space.

الكلمات المفتاحية

مدينة معان، ضريح الشيخ عبدالله، تدين شعبي، فضاء ديني