التعليمية
Volume 9, Numéro 4, Pages 57-66

ظاهرة العنف في الوسط المدرسي وأهم المقاربات المفسرة لها: المقاربات الوظيفية والتفاعلية والصراعية نموذجا.

الكاتب : سليماني محمد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى مقاربة ظاهرة العنف في الوسط المدرسي، وذلك بتسليط الضوء على مفهوم العنف بصفة عامة ومفهوم العنف المدرسي بصفة خاصة، وتحديد أشكال العنف في الأوساط التربوية والتعليمية، وكذلك الوقوف على أهم المقاربات السوسيولوجية التي تناولت الظاهرة في سوسيولوجيا التربية، مع توضيح العوامل الاجتماعية التي فسرت بها كل مقاربة ظاهرة العنف في الوسط المدرسي، والكشف عن أوجه الاختلاف بينها، كما رصدت بعض المقاربات السوسيولوجية المفسرة لظاهرة العنف في المدرسة العربية. The phenomenon of violence in school and the main approaches explaining it : the functional, interactive and conlifctual approaches as models. This study aims to address the phenomenon of violence in schools, explaining to concept of violence in general, and then address this cocept more specifically in school,and identify the forms of violence in the educational community. In addition we have studied the most important sociological approaches of the phenomenon in sociology of educatin, with an explantion of the social factors in which each sociological approach has been interpreted the phenomenon of violence in school, and to identify the differences betwen them. The study also based on explantion of the phenomenon of violence iv the Arab school.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المقاربة السوسيولوجية، العنف، العنف المدرسي، المدرسة، التنشئة الاجتماعية. ; Key words : the sociological approach, violence, school violence, school, sociology of education, sociolizition.