مجلة اللغة الوظيفية
Volume 6, Numéro 2, Pages 121-131
2019-12-31

تعليمية الدرس البلاغي في ضوء التكامل المعرفي

الكاتب : حاج علي خديجة .

الملخص

الملخص بالعربية: تحوز فلسفة التكامل المعرفي العديد من الإمكانيات التي تجعلها قادرة على تقليص الفجوة التواصلية بين شتى تخصُّصات الحقول المعرفية، وعلى إظهار الآثار العملية والجمالية للمعرفة. لذلك يهدف مقالنا إلى تحديد مفهوم التكامل المعرفي، وبيان أهميته في إغناء الدرس البلاغي، وكذا التنبيه إلى ضرورة الوعي بتفعيله في دائرة تجديد الفكر البلاغي المعاصر- خاصة مع التطورات الحاصلة في الدراسات البلاغية سواءً من ناحية الكم أو النوع أو التخصص- من أجل تجاوز حالة الانفصام المعرفي والمنهجي الحاصل ضمن هذا الفكر، أو مع سائر الحقول الفكرية المختلفة. فالانفتاح على التطورات المعرفية والمنهجية الحاصلة في مختلف العلوم يعد أولوية في طريق تصحيح مسار الفكر البلاغي، وإعادة الاعتبار لخصوصيات التراث البلاغي. Abstract: The philosophy of cognitive integration has many possibilities that enable it to reduce the communication gap between different disciplines of knowledge fields and to demonstrate the practical and aesthetic effects of knowledge. Therefore, our article aims to identify the concept of cognitive integration, and to show its importance in enriching the rhetorical lesson, as well as alert to the need for awareness to activate it in the circle of renewal of contemporary rhetorical thought especially with the developments in rhetorical studies, whether in terms of quantity, gender or specialization In order to overcome the state of cognitive and methodological separation that occurs within this thought, or with other different intellectual fields. Openness to the cognitive and methodological developments in the various sciences is a priority in the way of correcting the rhetorical thought and restoring the peculiarities of the rhetorical heritage.

الكلمات المفتاحية

التكامل المعرفي ; الفكر ; الدرس البلاغي ; الانفصام المعرفي ; التعليمية ; cognitive integration ; thought ; rhetorical lesson ; cognitive separatoin ; didactics