مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير
Volume 19, Numéro 1, Pages 113-124
2019-12-31
الكاتب : دريد حنان . غريب الطاوس .
هدفت هذه الدراسة الى معرفة تأثير مركز الشراء على تحسين العلاقة بين المشتري والمورد في السوق الصناعية، وقد تم الاعتماد على عينة من المنظمات الصناعية لولاية تبسة للإجابة على أسئلة الاستبيان، التي تقيس مدى تطبيق مفهوم مركز الشراء بالمنظمات الصناعية محل الدراسة ، باعتباره الوحدة المسؤولة عن اتخاذ القرارات الشرائية، والعمل على بناء علاقات طويلة المدى مع الموردينوتحويلها الى علاقة فائز-فائز، حيث تتحول المنظمة الصناعية من استراتيجية الصفقاتالمنفردة الى استراتيجية العلاقات طويلة المدى مبنية على الثقة، التعاون والالتزام، وقد توصلت الدراسة الى اثبات وجود علاقة ذات دلالة احصائية لتطبيق مفهوم مركز الشراء في المنظمات الصناعية لولاية تبسة على تحسين علاقة المشتري- المورد. The aim of this study was to find out the effect of the buying center on improving the relationship between the buyer and the supplier in the industrial market. A sample of the industrial organizations of Tebessa was used to answer the questionnaire which measures the application of the concept of buying center in the industrial organizations under study. Purchasing decisions and working to build long-term relationships with suppliers and turn them into win-win relationships. The industrial organization is transformed from a single-transaction strategy into a long-term strategy based on trust, cooperation and commitment. The study confirmed the existence of a statistically significant relationship to the application of the concept of buying center in the industrial organizations of Tebessa to improve the buyer-supplier relationship.
الكلمات المفتاحية: مركز الشراء، علاقة المشتري-المورد، قرار الشراء. ; KeyWords :buying center, buyer-supplier relationship, purchase decision.
حميدي زقاي
.
رماس محمد أمين
.
ص 587-602.
غريب الطاوس
.
ص 381-400.
حديدي آدم
.
براهيمي فائزة
.
ص 337-354.
نوي نجاة
.
ص 328-342.