مجلة آفاق لعلم الاجتماع
Volume 9, Numéro 2, Pages 153-181
2019-12-31

Satisfaction With Major And Academic Achievement Of Al-quds University Students

Authors : Banat Bassam Yousef Ibrahim .

Abstract

The current study aimed at identifying the impact of satisfaction with major on academic achievement among Al-Quds University students. Satisfaction with major index of a 44-item was administrated to three hundred forty-three senior students using the stratified random sampling method. Findings demonstrate that Al-Quds University senior students experienced a moderate level of major satisfaction. Findings revealed that satisfaction with major emerged as a significant predictor of academic achievement; students' with higher satisfaction with major were performing better academically. أثر الرضا عن التخصص على التحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة القدس تناولت الدراسة أثر الرضا عن التخصص على التحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة القدس، وتحقيقًا لهذا الهدف استخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات في (44) فقرة، من خلال عينة طبقية تكونت من (343) طالباً وطالبة. بينت النتائج أن طلبة جامعة القدس راضون بدرجة متوسطة عن تخصصاتهم الدراسية. وأشارت النتائج إلى أن الرضا عن التخصص مؤشر جيد للتحصيل الدراسي لطلبة جامعة القدس، فالطلبة الأكثر رضا عن تخصصاتهم كان تحصيلهم الدراسي أعلى.

Keywords

Keywords: Satisfaction with major, academic achievement, higher education, Al-Quds University. كلمات مفتاحية: الرضا عن التخصص، التحصيل الدراسي، التعليم العالي، جامعة القدس.