مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 10, Numéro 2, Pages 79-98

الذكاء الشخصي (الذاتي - الاجتماعي) وعلاقته بالأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضيةفي مرحلة التعليم الثانوي

الكاتب : كرميش عبدالمالك فريد . يعقوبي فاتح .

الملخص

ملخص الدراسة هدفت الدراسة إلى الكشف على طبيعة العلاقة بين الذكاء الشخصي (الذاتي - الاجتماعي)والأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي،وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته لموضوع الدراسة، واشتملت عينة الدراسة على (03)أستاذا للتربية البدنية والرياضية الذين يدرسون في مرحلة التعليم الثانوي بمدينة المسيلة، وقد اعتمد الباحث على كل من مقياس الذكاءات المتعددة،واستبيان تقييم أداء أساتذة التربية البدنية والرياضية في هذه الدراسة،ومن أهم النتائج المتوصل إليها ما يلي: - هناك علاقة ارتباطية موجبة بين الذكاء الشخصي (الذاتي - الاجتماعي)والأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي. - هناك علاقة ارتباطيةموجبة بين الذكاء الشخصي (الذاتي)والأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي. - هناك علاقة ارتباطية موجبة بين الذكاءالشخصي (الاجتماعي)والأداء التدريسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي. Summary of the study Personal Intelligence (Self-Social) and its Relationship to Teaching Performance in Teachers of Physical Education and Sports -The study aims to identify the nature of the relationship between personal intelligence (self-social) and educational performance among teachers of physical education and sports. The researcher used the descriptive method for his convenience about the subject. 'study. The sample consisted of (30) physical education and sports teachers who teach the 3rd level (secondary) in M'sila. The researcher used a multiple intelligence scale and a questionnaire assessing performance among teachers of physical education and sports. Results of the study The results of the study of "personal intelligence (self-social) and its relationship with performance among teachers of physical education and sport" showed that there are: - A highly coherent relationship between personal intelligence (self-social) and educational performance among teachers of physical education and sports. - A highly coherent relationship between personal intelligence and educational performance among teachers of physical education and sports. - A highly coherent relationship between personal social intelligence and educational performance among teachers of physical education and sports.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الذكاء الشخصي الذاتي- الذكاء الاجتماعي- الأداء التدريسي- أساتذة التربية البدنية والرياضية