قراءات
Volume 12, Numéro 1, Pages 89-102

حركيّة التأويل و فعل التلقي في الخطاب الأدبي التأويل

الكاتب : كريمة بلخامسة .

الملخص

الملخص بالعربية : سنعمل في هذا البحث على تتبع حركيّة التأويل في النص الأدبي و ميكانيزمات اشتغاله في الخطاب الأدبي ، و قد احتل مصطلح التأويلمساحة كبيرة في الأبحاث الفلسفية و الأدبية النقدية الحديثة و المابعد حداثية فهو المحرك المحوري لها.وقد كانت لأبحاث الفيلسوف " هانس غيورغ غادامير" أهمية كبيرة و قد اتّخذ الاهتمام بالتأويل مساحة واسعة ضمن مشروعه الفلسفي، و نشاط التأويل حسبه يتجلى في التفاهم و الحوار كعلاقة جدلية منتجة و فعالة بين النحن و التراث و بين الأنا و الآخر و تقوم على السؤال و الجواب و الاستقصاء ، لا الاقصاء و الحوار لا التحوير. سنعمد من خلال نظرية التلقي الى اظهار كيفية إنبناء فعل التأويل آليات حضوره في العملية الابداعية،وذلك بالتركيز على دور القارئ كعنصر محوري في فهم النص و بناء المعنى و علاقته التفاعلية معه، و تبيان كيفية توليد النص للمعاني و ما السّر في خلود بعض الأعمال الابداعية و اندثار الأخرى؟و لماذا لا يقدم النص اجابة نهائية للقارئ و لماذا لاتنفتح كل النصوص على فعل التأويل؟هذه الأسئلة و أخرى ستمكننا من إظهار حركيّة التأويل ورسم كيفية اشتغاله و دوره في بناء فعل التلقي في الأعمال الابداعية و سيكون التركيز على خطاب كاتب ياسين ونماذج من أعماله المسرحية و الروائية ، ومن جهة أخرى تبيان فعاليته في ترسيخ الأسس النقدية المابعد حداثية. الملخص بالاجليزية: the paper at Hand is meant to investigate into the dynamcs of interpretation in the literary texts and the mechanics in literary discourse. these issues have taken the term of interpretation as a large area in modern philosophy and literary criticism of great importance and has deeply been interested in interpreting within his philosophical project focalizing on the aciivity of interpretation wich, according to him,is reflected in understanding and interacting as a porductive and effective dialectical relationship between the we and heritage and between the ego and the other based on questioning and answering not on making surveys or even exclding as interaction in its nature is not a modulation. On the receiving-based theory,we aim at highlighting the way the act of interpretation and the mechanisms of its presence in the creative pocess occurs,by forcusing on the role of the reader as a central element in the understanding of the text and the construction of the meaning and its relationship with interactivity,and mainly how to generate the meaning of a text and the secret in the immorttaity of some creative works and disappearance of others, in addition to have valid and reliable responses on the inabilty of some literary texts to open to prediction issues. these indirect questions and others will enable us to demontrate the dynamics of interpretation and to define how it works and its role in building the act of receiving in creative works. the focus will be on the speech of kateb yassine and examples of his theatrical works and narratives all of which to demonstrate its effectiveness in establishing the foundations of the post-modern discourse

الكلمات المفتاحية

التلقي ; التأ ; القراءة ; الخطاب الأدبي