المفكر
Volume 3, Numéro 2, Pages 133-151
2019-12-29

القول الفلسفي و سؤال الإبداع عند "طه عبد الرحمن"

الكاتب : لخميسي صابري .

الملخص

نحاول في هذا البحث أن نبيّن بأن الفكر العربي حسب "طه عبد الرحمن" على الرغم من مشاريعه النهضوية المتعددة والمتنوعة؛ إلا أنه لا يزال قابعا في التخلف، هذا إن لم تكن هذه المشاريع زادت الأمر حدة وتأزمًا حسب "طه عبد الرحمن" بما تمارسه من التقليد والتبعية للآخر، ويطرح "طه عبد الرحمن" مشروعه "فقه الفلسفة" كآلية من الآليات التي تخرج الفلسفة من تصورها السائد بأنها مجال للقول فحسب، إلى مجال يمتزج فيه القول بالفعل، وتصبح خطابا ممزوجا بالسلوك، وأهم ما يؤسس لـ"فقه الفلسفة" حسبه هو إعادة النّظر في معنى القول الفلسفي العربي الإسلامي وإعادة تحريره من جديد بعيدا عن التقليد والتبعية للقول الفلسفي الغربي، مع الوقوف على إشكالات الإبداع وموانعه. This research aims at showing that the Arab Thought by Taha Abdurrahman; despite, the diversity of its renaissance projects it is still lagging behind, hence, according to Taha Abdurrahman, these projects have intensified and complicated this thought by practicing imitation and subordination to the other.القول الفلسفي Therefore, Taha Abdurrahman suggested a substitution embodied in his "jurisprudence philosophy" (FIK’H ALFALSSAFA) one of the mechanisms that makes philosophy as a field of action, and it becomes a Discourse intermingled by human behavior, while once it was an abstract field. Besides, according to Taha, the most important step to lay the groundwork for "jurisprudence philosophy" is to reconsider the meaning of the Arab-Islamic philosophical Discourse, and relaunch it again away from tradition and subordination to the Western philosophical Discourse, along with highlighting the problematic of creativity and its hurdles.

الكلمات المفتاحية

الفلسفة ; اللغة ; الابداع ; الفقه ; القول ; philosophy ; Discourse ; creativity