المجلة الجزائرية للاتصال
Volume 21, Numéro 2, Pages 199-219
2019-12-27

أثر وسائل التواصل الإجتماعي على العادات الشرائية للمستهلك - Implications Of Social Media Use On Consumer Behavior & Habits -

Authors : الجلاد ماريان .

Abstract

The social networking sites have become websites of “commercial communication,” where electronic commerce has taken over social media. And as we browse these sites, we find that all companies, especially e-marketing companies, have effectively dominated a large area in the pages of the popular media. These sites, through which can harvest a lot of views and interactions that affect the movement of trade and sales in all areas. This paper examines the relationship between the increasing use of social media, and the implication of this use on the online shopping activities and behaviors of its users. The study included the Mass Communication first year students (Arabic track) in two sections (each with 25 students) for a preparatory course (Introduction to Communication) in the University of Sharjah. A structured web-based questionnaire was designed and distributed among the students participating in this study.The result of this study showed As 86.8% of the respondents believe that social media platforms encourage them to do online shopping, and 68.4% of the respondents reported that their purchasing habits have changed and increased after the use of social media. أصبحت مواقع الشبكات الاجتماعية مواقع "اتصالات تجارية" ، حيث سيطرت التجارة الإلكترونية على وسائل التواصل الاجتماعي. وبينما نتصفح هذه المواقع ، نجد أن جميع الشركات ، وخاصة شركات التسويق الإلكتروني ، قد سيطرت بشكل فعال على مساحة كبيرة في صفحات الوسائط الشعبية. هذه المواقع ، والتي يمكن من خلالها حصاد الكثير من الآراء والتفاعلات التي تؤثر على حركة التجارة والمبيعات في جميع المجالات. تبحث هذه الورقة في العلاقة بين الاستخدام المتزايد للوسائط الاجتماعية ، وتأثير هذا الاستخدام على أنشطة التسوق عبر الإنترنت وسلوكيات مستخدميها. شملت الدراسة طلاب السنة الأولى في كلية الاتصال الجماهيري (المسار العربي) في شعبتين (كل شعبة بها 25 من الطلبة) لإحدى المواد التحضيرية (مادة مدخل إلى علم الاتصال) جامعة الشارقة. تم تصميم استبيان إلكتروني وتوزيعه على الطلاب المشاركين في الدراسة. أظهرت نتائج هذه الدراسة أن 86.8٪ من المستطلعين يعتقدون أن منصات التواصل الاجتماعي تشجعهم على التسوق عبر الإنترنت ، وأفاد 68.4٪ من المشاركين بأن عاداتهم الشرائية قد تغيرت وزادت بعد استخدام وسائل التواصل الاجتماعي.

Keywords

Social media, Online shopping, Consumer behavior ; شبكات التواصل الاجتماعي، التسوق الإلكتروني، العادات الشرائية، سلوك المستهلك